De luistercijfers over de maanden juni-juli zijn gisteren gepubliceerd en vandaag zetten we de reacties op een rij. Vanmorgen was de analyse over de doelgroep 20-49 al te lezen, naar deze cijfers verwijzen veel zenders in hun persberichten.

100%NL

Bij 100% NL zit de groei vooral bij de vrouwen. Dit was ook in de eerder gepubliceerde analyse over de doelgroep 20-49 jaar te lezen. Maar ook in de doelgroep 20-34 vrouw doet de zender het goed. Bij deze groep luisteraars stijgt naar 5,9% in de meest recente periode. Een jaar geleden lag dit marktaandeel nog op 3,8%.

Qmusic

Qmusic zegt in een reactie in te lopen op 538. In de doelgroep 20-49 stijgt het marktaandeel met 10% naar 15,4% ten opzichte van vorig jaar (14,0%). “Dit is voor de zender het hoogste marktaandeel in juni-juli ooit.”

Dave Minneboo, programmadirecteur Qmusic laat weten: “Deze zomer weten mensen Qmusic beter te vinden dan ooit. We profileren ons duidelijk als feelgood zender en dat vertaalt zich in records. De ochtendshow met Mattie en Marieke is binnenkort een jaar te horen en presteert boven verwachting.”

De ochtendshow zit nog steeds in de lift omhoog. Het marktaandeel is deze meting 15,2% in de doelgroep 20-49. Vorige maand was het marktaandeel van de show met Mattie en Marieke 14,3% een groei van 2,1 procentpunt in een jaar.

Radio 538

Radio 538 focust in het persbericht niet op het totaal in de doelgroep 20-49 maar op de middagshow en vergelijkt deze met Qmusic en Radio 2. Binnen de doelgroep 20-49 zegt de zender marktleider te zijn van maandag tot en met donderdag 16:00-19:00 uur.

De Coen en Sander Show haalt een marktaandeel van 18.3 procent en laat Ruud de Wild* (11.6%) en Domien Verschuuren (15%) het nakijken. In de doelgroep 10+ zegt de zender ook marktleider te zijn met 12.1 procent, is Ruud de Wild* tweede (11%) en is de middagshow van Qmusic derde (10.1%).

* De cijfers gaan over de 16:00-19:00 uur terwijl Ruud de Wild tot 18:00 uur zit

SLAM!

Het marktaandeel van SLAM! stijgt in de doelgroep 20-49 jaar van 2,5% naar 2,9% in juni-juli 2019 ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De groei is hierbinnen vooral zichtbaar onder de millennials.

Anton van Lieshout, station director SLAM!: “In de zomer proberen we onze luisteraars het ultieme gevoel van vrijheid te geven. Bij SLAM! hebben we dit jaar ingezet op een uitgebreide festivalzomer waarin we tickets weggaven voor de populairste festivals in binnen- en buitenland. Gecombineerd met onze belofte van de lekkerste playlist voor op je werk, zijn we erin geslaagd om onze luisteraars langer vast te houden met als resultaat het hoogste marktaandeel 20-49 in een jaar tijd.”

Hitlijsten

Vorige periode meldde Qmusic dat het op vrijdagmiddag de marktleider was met de hitlijst. Radio 538 heeft deze periode het stokje over genomen. In de doelgroep 10+ heeft 538 een voorsprong van 0.4 procentpunt op Qmusic.

Foto: PxHere