NPO Radio 2 gaat als marktleider de zomerperiode juni-juli in. Radio 2 is sinds de Top 2000 marktleider en verloor vorig jaar rond deze tijd het marktleiderschap weer aan Radio 538. Dat is nu niet het geval; de Talpa-zender blijft tweede.

Grootste daler is Radio 10, dat een half procentpunt marktaandeel inlevert. Ten opzichte van een jaar geleden doet de zender het wel goed (+1.3). Qmusic en Radio 1 stijgen de afgelopen meetperiode het meest, beide met 0,3 procentpunt marktaandeel.

Over een jaar gezien levert juist Sky Radio juist in (-0.7), net als Radio 538 (-0.5) en Classic FM (-0.4).

Stationjun - jul
2019
mei - jun
2019
 jun - jul
2018
 
01.NPO Radio 211.8 %12.0 % 0.211.5 % 0.3
02.Radio 53811.5 %11.5 %=12.0 % 0.5
03.Qmusic9.8 %9.5 % 0.39.3 % 0.5
04.Radio 109.4 %9.9 % 0.58.1 % 1.3
05.Sky Radio8.5 %8.3 % 0.29.2 % 0.7
06.NPO Radio 18.0 %7.7 % 0.38.1 % 0.1
07.NPO Radio 54.1 %4.4 % 0.34.3 % 0.2
08.100% NL3.6 %3.4 % 0.23.6 %=
09.Radio Veronica3.3 %3.5 % 0.23.3 %=
10.NPO 3FM2.7 %2.7 %=2.9 % 0.2
11.NPO Klassiek2.6 %2.4 % 0.22.1 % 0.5
12.SLAM!1.6 %1.7 % 0.11.5 % 0.1
13.Classic NL1.0 %1.1 % 0.11.4 % 0.4
14.Classic NL1.0 %1.1 % 0.11.4 % 0.4
15.Sublime0.9 %0.7 % 0.20.7 % 0.2
16.BNR Nieuwsradio0.7 %0.7 %=0.8 % 0.1
       
--.ORN Radio8.6 %8.7 % 0.18.4 % 0.2
--.Overige zenders7.0 %6.8 % 0.26.9 % 0.1
--.E Power Radio5.0 %4.9 % 0.16.2 % 1.2

Stijgers 100% NL, E Power Radio, NPO Klassiek, NPO Radio 1, Overige zenders, Qmusic, Sky Radio en Sublime
DalersClassic NL, Classic NL, NPO Radio 2, NPO Radio 5, ORN Radio, Radio 10, Radio Veronica en SLAM!
GelijkBNR Nieuwsradio, NPO 3FM en Radio 538

Bekijk en vergelijk meer luistercijfers in het RadioFreak luistercijfer-dossier.

De rapportage is gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 7.560 respondenten van 10 jaar en ouder. De gemiddelde luistertijd is in deze periode 2 uur en 25 minuten per dag.