Na iedere publicatie van de luistercijfers weten de radiozenders in hun eigen doelgroep weer de pluspunten te vinden. We zetten de reacties van de zenders op een rijtje en zetten de cijfers er ook bij.

Radio 10

Het afgelopen jaar heeft Radio 10 het marktaandeel laten groeien met 1.9 procentpunt naar 9.9 procent. Het aantal luisteraars steeg in de eerste zes maanden van 1,7 miljoen luisteraars vorig jaar naar ruim 2,1 miljoen in de doelgroep 10+. Het bereik van de zender stijgt hiermee in één jaar tijd met maar liefst 24%. De zender scoort vooral goed bij de mannen.

Sky Radio

De Non-stop telg uit de Talpa Network-familie verloor juist marktaandeel en komt op 8.3 procent uit, dit was een jaar geleden nog 9.5 procent. In de, voor de zender belangrijke, doelgroep 20 – 49 jaar ziet Sky wel een positieve vergelijking met een jaar geleden. In het persbericht schrijft de zender: “In één jaar tijd is er een stijging van 5% over het gemiddelde marktaandeel van de eerste zes maanden in de doelgroep 20-49 jaar.

Vorig jaar behaalde de non-stop muziekzender na het eerste half jaar een gemiddelde van 9,5% en nu is dat marktaandeel in dezelfde periode 10,0%. Deze groei is te danken aan de versterkte achterban onder zowel mannelijke als vrouwelijk luisteraars.”

Hieronder is een vergelijking te maken met de afgelopen 4 jaar en dan geeft het weer een ander beeld.

Luistercijfers Sky Radio | Maandag – vrijdag | Doelgroep 20-49 jaar

100% NL

De grootste stijger deze periode was 100% NL met een groei van 0.5 procentpunt. Volgens de zender komt dit vooral door jonge vrouwen “in de leeftijd 20-34, 100% NL maakt in die doelgroep een groei door van 32% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Daarmee staat het marktaandeel nu op 5,8%.”

De zender concludeert dat het de meest vrouwelijke radiozender is met 64 procent vrouwelijke luisteraars.

Qmusic

De komst van de Top 40 heeft er bij Qmusic voor kunnen zorgen dat ze marktleider op vrijdagmiddag zijn geworden. Op vrijdag van 14:00 tot 18:00 uur steeg het marktaandeel in de doelgroep 10+ van 8.9 naar 11.6 procent. In een vergelijkbare periode bleef het marktaandeel van Radio 538, waar te Top 40 vandaan komt, stabiel op 11.1 procent. In de doelgroep 20-49 steeg het marktaandeel van Qmusic van 13.2 naar 16.8 procent.

Dave Minneboo, programmadirecteur Qmusic: “De Nederlandse Top 40 maakt de beloftes waar en blijft onverminderd populair. Het marktleiderschap is een grote mijlpaal voor onze zender. We willen deze positie graag handhaven.”

Ook de middagshow van Qmusic doet goede zaken. Het marktaandeel van de middagshow van Domien Verschuuren gaat van 8.8 procent een halfjaar geleden naar 10.3 procent.