De luistercijfers over de maanden juni-juli werden gisteren gepubliceerd door het NLO. In het overzicht vallen een aantal zaken op. NPO Radio 2 blijft marktleider, nipt voor Radio 538. Qmusic is weer de nummer drie van Nederland, nadat het station in de herfst van vorig jaar die plek verloor aan Radio 10.

In de persberichten over de periode juni-juli 2019 vergelijken radiozenders veel cijfers in de, commercieel aantrekkelijke, doelgroep 20-49 jaar. RadioFreak dook verder in de cijfers van deze doelgroep.

Doelgroep 20-49

Radio 538 is in deze doelgroep marktleider met 16.8 procent, maar een jaar geleden was dit nog 18.9 procent. Qmusic staat tweede en laat over een jaar een groei zien van 1.4 procentpunt naar 15.4 procent. Radio 10 laat de grootste stijging zien, met een groei van 2.5 procentpunt. Na Radio 538 daalt 3FM het sterkst in deze doelgroep.

Stationjun - jul
2019
mei - jun
2019
 jun - jul
2018
 
01.Radio 53816.8 %17.3 % 0.518.9 % 2.1
02.Qmusic15.4 %15.3 % 0.114.0 % 1.4
03.NPO Radio 212.5 %12.9 % 0.413.1 % 0.6
04.Radio 1010.9 %11.1 % 0.28.4 % 2.5
05.Sky Radio8.5 %8.9 % 0.49.0 % 0.5
06.Radio Veronica4.4 %4.5 % 0.14.8 % 0.4
07.NPO 3FM4.0 %4.1 % 0.15.0 % 1
08.100% NL3.6 %3.6 %=3.3 % 0.3
09.NPO Radio 13.1 %2.8 % 0.33.3 % 0.2
10.SLAM!2.9 %2.8 % 0.12.5 % 0.4
11.Sublime1.0 %0.8 % 0.20.7 % 0.3
12.BNR Nieuwsradio0.8 %0.8 %=0.8 %=
13.NPO Radio 40.6 %0.7 % 0.10.8 % 0.2
14.NPO Radio 50.3 %0.2 % 0.10.3 %=
15.Classic FM0.2 %0.2 %=0.2 %=

Als we verder inzoomen op deze cijfers, dan is er een opvallend verschil te zien tussen de mannen en de vrouwen binnen deze doelgroep.

Mannen 20-49 jaar

Gekeken naar het totale marktaandeel, verliest 538 vooral terrein bij de mannen in deze doelgroep. Het marktaandeel daalt van 18.5 procent een jaar geleden, naar 15.3 nu. Concurrenten Qmusic (+1.4) en Radio 10 (+2.0) krijgen er in deze periode juist veel marktaandeel bij. Ook NPO Radio 2 levert hier marktaandeel in.

Stationjun - jul
2019
mei - jun
2019
 jun - jul
2018
 
01.Radio 53815.3 %16.3 % 118.5 % 3.2
02.Qmusic13.8 %13.6 % 0.212.4 % 1.4
03.NPO Radio 213.3 %13.6 % 0.315.0 % 1.7
04.Radio 1011.8 %12.2 % 0.49.8 % 2
05.Sky Radio6.5 %6.2 % 0.36.0 % 0.5

Vrouwen 20-49

Bij de vrouwen is het verlies van 538 kleiner: de zender raakt 0.6 procentpunt marktaandeel kwijt over een jaar. Ook hier winnen Qmusic (+1.6) en Radio 10 (+3.1) terrein.

Een andere grote stijger binnen de doelgroep Vrouw 20-49 jaar is 100% NL. De zender haalt bij de vrouwen een marktaandeel van 4.8 procent, bij de mannen doet de zender het opvallend minder met een marktaandeel van 2.7 procent.

Stationjun - jul
2019
mei - jun
2019
 jun - jul
2018
 
01.Radio 53818.8 %18.6 % 0.219.4 % 0.6
02.Qmusic17.5 %17.5 %=15.9 % 1.6
03.NPO Radio 211.4 %11.8 % 0.410.8 % 0.6
04.Sky Radio11.1 %12.6 % 1.512.6 % 1.5
05.Radio 109.8 %9.7 % 0.16.7 % 3.1
06.100% NL4.8 %4.9 % 0.14.1 % 0.7

Bekijk en vergelijk meer luistercijfers in het RadioFreak luistercijfer-dossier.

Foto: Qmusic / Nicky Broos