Shula Rijxman, bestuursvoorzitter van de NPO, is niet blij met het vertrek van Gerard Ekdom en Marc Adriani bij de NPO. Dat schrijft ze in een opiniestuk op AD.nl. In het stuk haalt Shula ook uit naar het kabinet. “Advertentie-inkomsten dalen hard. Het kabinet komt z’n mooie woorden in het regeerakoord niet na, de minister presenteert zelfs een extra korting.”

Gerard Ekdom maakte onlangs bekend over te stappen van NPO Radio 2 naar Radio 10, onderdeel van Talpa Radio. Marc Adriani gaat bij diezelfde werkgever aan de slag: hij verruilt zijn functie bij BNNVARA voor die van radiodirecteur bij Talpa Radio.

Pijn

Shula: “Wanneer een collega onze publieke omroep verlaat, doet dat even pijn. Maar het maakt ook trots: blijkbaar is dit de prijs van succes. Art, Twan, Gerard, nu Marc. Allemaal talenten die bij de publieke omroep konden groeien en bloeien en nu, op hun hoogtepunt, worden weggekocht. Zo gaat het in het voetbal, zo gaat het bij de omroep. Zie het als een compliment.”

De bestuursvoorzitter zegt niet te willen en kunnen concurreren met de bedragen die de commerciële radiozenders betalen. “Maar de eredivisie van tv en radio wordt toch écht door de teams van de publieken gedomineerd.” Ze wijst op het succes van NPO Radio 2, dat momenteel de grootste radiozender van Nederland is.

Shula: “Als het kabinet ons net zo zou behandelen als zo ongeveer alle andere sectoren, had de publieke omroep jaarlijks zo’n 200 miljoen meer kunnen besteden aan nog mooiere, betere, relevantere producties van en voor ons allemaal. Ironisch genoeg gebeurt het tegenovergestelde.”

Beloningsstructuur

De strengere beloningsstructuur van de publieke omroep lijkt er voor te zorgen dat dj’s als Giel Beelen en Gerard Ekdom overstappen van de NPO naar commerciële zenders. Vanwege de nieuwe wet op normering topinkomens (WNT-3) gaan alle presentatoren die een nieuw contract afsluiten bij de NPO terug naar de Balkenendenorm van 187.000 euro.

Voor Gerard Ekdom zou de WNT-3 een teruggang in salaris zijn van ruim 100.000 euro; de Radio 2-dj verdiende in 2016 naar verluidt nog 280.000 per jaar. Bij het commerciële Radio 10, onderdeel van Talpa Radio, is van een salarisplafond geen sprake.

Meer mogelijkheden

Gerard vertelde onlangs tegenover de NOS dat er bij de commerciëlen meer mogelijk is dan bij de publieke radio: “Op een gegeven moment wil je zelf meer doen. Ik heb een YouTube-kanaal, maar dat heb ik allemaal zelf gefinancierd en geregeld. Dat is prima, maar op een gegeven moment wil je het misschien ook eens laten sponsoren. Dat soort dingen loopt spaak bij de publieke omroep.”

Op Facebook stipte Gerard onlangs ook de regelgeving bij de publieke omroep aan. “De NPO heeft helaas te maken met steeds meer regels. En ik wil verder. Wie weet waar de radio en televisie over pakweg vijf jaar staan? Je moet mee met je tijd en dat geldt ook voor mij uiteraard. Creativiteit, vrijheid en toekomst zijn voor mij het allerbelangrijkste.”

Foto: Michel Schnater | NPO