Home Landelijke radio Podvertising bij Radio 538 slaat aan

Podvertising bij Radio 538 slaat aan

Nadat Ordina het spits afbeet deze zomer door als eerste te adverteren in podcasts van Radio 538, volgen nu ook andere adverteerders, zo meldt Emerce. Inmiddels hebben autofabrikant Bose, Selexyz boekhandels en IT-intermediair Peak-it de Radio 538-podcasts als advertentiemedium ingezet. Maandelijks worden zo’n 200.000 Radio 538 dj-podcasts gedownload.

Marketeers zijn redelijk sceptisch over podcasting. Dat bleek onlangs uit onderzoek van Interview-NSS: drie op de vijf marketeers vindt podcasting een overschat fenomeen. En begin dit jaar noemde een groep van zo’n vijftig vertegenwoordigers van communicatie- en marketingbureaus podcasting als één van de interactieve marketingdieptepunten van 2005.

De hype rondom podcasting is achter de rug. Een insider uit de wereld, Brenno de Winter van de podcast ICT Roddels, zei onlangs dat de eerste ‘podcastgolf’ is geweest, maar dat de belangstelling zal blijven toenemen. “Bedrijven en omroeporganisaties gaan steeds intensiever met podcasting aan de slag.”

Ondertussen gaat het ‘vlot met podvertising’, weet een persvoorlichtster van Radio 538 aan Emerce te vertellen. Bedrijven kunnen in vier podcasts van Radio 538 adverteren. De podcasts van het radiostation duren tussen de twee en zes minuten en bestaan uit hoogtepunten van de radioprogramma’s van dj’s Edwin Evers, Ruud de Wild en Rick van Velthuysen.

Adverteerders hebben bij Radio 538 de keuze uit twee vormen van podvertising: Audioboarding en een Radio Commercial. Bij Audioboarding zijn de eerste en laatste vijf seconden van de Podcast voor de adverteerder. De vijf seconden worden gevuld met een ‘Deze podcast wordt/werd mede mogelijk gemaakt door…’ -mededeling. Bij een Radiocommercial zijn de eerste 20 of 25 seconden van de podcast voor de commerciële uiting van de adverteerder.

Radio 538 rekent met adverteerders af op basis van een op CPM-gebaseerd model. Wie wil adverteren in maximaal 100.000 podcasts betaalt 5.000 euro voor Audioboards en 7.000 euro voor een commercial. Deze prijs neemt iets toe bij 50.000 en iets bij af bij 150.000 podcasts.