Het weekbereik van NPO FunX onder jongeren van 16-34 jaar uit de vier grote steden is voor het zesde jaar op rij gegroeid, maar die groei vlakt wel af. Dat blijkt uit onderzoek dat de NPO heeft laten uitvoeren door Motivaction. 28 procent van de stadsjongeren wordt bereikt. Dat is een groei van 1 procent, waar de groei vorig jaar nog vijf procent was.

In de leeftijdsgroep 16 tot 30 jaar is FunX de best scorende radiozender in de vier grote steden. Maar ook in de overige groepen is er een stijging te zien. Onder jongeren met een migratieachtergrond (ook wel bi-culturele jongeren genoemd) blijft FunX de populairste zender. Bijna vier op de tien van hen luistert wekelijks naar FunX.

Zendermanager Niels Hoogland is trots op de cijfers. “En wat ik ook heel tof vind is dat we aan het gebruik van onze app, website en social media zien dat ook steeds meer mensen buiten de Randstad FunX weten te vinden. Onze unieke ‘sound of the city’ slaat dus aan in heel Nederland. Dat vind ik echt een keihard compliment voor het hele team!”

Online

De FunX-app werd in september vaker gestart dan ooit. In november steeg het aantal online luisteraars naar ruim 1 miljoen streamstarts, mede dankzij de FunX DiXte 1000. FunX groeit ook op de social media. Zo is het aantal volgers op Instagram het afgelopen jaar met zo’n 40.000 volgers gegroeid naar ruim 215.000. Inmiddels hebben de twee YouTube-kanalen (FunX en FunX Gemist) samen bijna 900.000 abonnees.

Vorig artikelHoofdredacteur BNR: Door reorganisatie moeten we scherpe keuzes maken
Volgend artikel‘Radio Doc’ op Radio 1 stopt definitief, gaat als podcast verder