Home Landelijke radio Talpa neemt persbureau ANP over

Talpa neemt persbureau ANP over

ANP

Talpa neemt het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) over van de Vereniging Veronica. Veronica was sinds 2010 de eigenaar van het ANP. Talpa-eigenaar John de Mol ziet de grote betekenis van het ANP voor alle mediabedrijven in Nederland en daarmee voor het journalistieke landschap.

De Mol: “Op het terrein van de nieuwsvoorziening in dit land ken ik geen sterker merk dan het ANP als je denkt aan snelheid en feitelijke juistheid. Uitgerekend in deze tijden waarin fakenieuws aan de orde van de dag is, moeten we onafhankelijke berichtgeving koesteren. Wij gaan het ANP een vooraanstaande en speciale plek geven binnen Talpa Network.”

Nieuwsvoorziening

Het ANP levert content die gebruikt wordt door Talpa Radio en Qmusic om eigen nieuws van te maken. Daarnaast verzorgen ze ook complete nieuwsbulletins op 100% NL, SLAM!, op veel lokale en regionale zenders en in de daluren op Radio 538, Radio 10, Radio Veronica, Sky Radio, Qmusic. Het nieuwsbureau nam in 2015 nog concurrent Novum over, dat sinds dit jaar volledig is opgegaan in ANP.

Yoeri Albrecht, voorzitter van Vereniging Veronica: “Het ANP is van groot belang voor de Nederlandse journalistiek en is een efficiënte nieuwsmaker die mediabedrijven voorziet van kwalitatief, feitelijk juist nieuws. Veronica is blij dat de nieuwe eigenaar dit geheel onderschrijft.”

Onafhankelijk

Volgens Yoeri Albrecht zal het ANP niet veranderen. “Het ANP heeft meerdere eigenaren gehad in zijn 84-jarig bestaan. (..) Het ANP heeft laten zien dat het goed kan opereren bij wisselende eigenaren en bij de verkoop is de onafhankelijkheid van het persbureau geborgd door het verankeren van het redactiestatuut en het respecteren van de redactieraad.”

Volgens de directie van het ANP, ceo Martijn Bennis en hoofdredacteur/mediadirecteur Marcel van Lingen, is de positie van ANP goed geborgd. “Het redactiestatuut staat niet ter discussie. Onze nieuwsvoorziening blijft snel, feitelijk en onafhankelijk. Uiteraard passen we ons aan de markt aan.”