De 13 regionale publieke omroepen willen flink inzetten op online nieuwsvoorziening. “Binnen een constant veranderend medialandschap dienen de regionale publieke omroepen ook digitaal relevant te zijn en blijven”, aldus koepelorganisatie Regionale Publieke Omroep (RPO). Er is een projectmanager Digitale Innovatie aangesteld om het proces vorm te geven. Mischa van den Berg, afkomstig van RTV Noord, zal de ontwikkeling de komende jaren gaan aansturen.

Het doel is om het bereik te vergroten en het publiek beter te bedienen “met betrouwbare en onafhankelijke nieuwsvoorziening in tijden van fake news, desinformatie en internetbubbels.”

Matthijs Nieuwenhuis van Bureau Regio, het samenwerkingsverband van de regionale omroepen met de NOS: “Dit vernieuwingstraject gaan we in samenspraak met onze partners, zoals de NOS, ontwikkelen. Maar we betrekken ook ons publiek bij de aanstaande vernieuwing. Om hen beter te bedienen zijn twee ontwikkelingen van belang: nog betere onderlinge samenwerking en continue publieksonderzoek waarop we onze online keuzes kunnen baseren.”

Samenwerking

De nieuwe projectmanager Mischa van den Berg benadrukt dat de intensievere samenwerking tussen de omroepen belangrijk is. “We hebben een belangrijke publieke taak en we zien enorme maatschappelijke veranderingen terwijl ook het digitale landschap voortdurend verandert. Het is daarom cruciaal dat we weten waar ons publiek zich bevindt en hoe wij hen het beste kunnen bedienen. Dit is een prachtige en belangrijke uitdaging, waar ik met veel energie en plezier mijn schouders onder ga zetten.”

Vorig artikelJurgen van den Berg tegen NOS-directie in laatste ochtendshow: “Verwaarloos radio niet”
Volgend artikelAndries Knevel stopt bij de EO