NRC Media zet verder in op podcasts, door voor 50 procent mede-eigenaar te worden van het podcastbedrijf De Stroom. Beide bedrijven zeggen intensief samen te gaan werken, om ‘dé autoriteit op het gebied van podcast in Nederland te worden’. Mediahuis, het moederbedrijf van NRC, gaat ook advertenties verkopen rondom podcasts van De Stroom.

NRC is al langer bezig om sterker te worden op het gebied van audio. Zo nam het bedrijf vorig jaar radiozender Sublime over en zette het mediabedrijf eerder dit jaar ook de eigen audiotak ‘Audiohuis’ op, waarin het eigen podcasts en podcasts van derden uitgeeft.

Autoriteit op podcastgebied

Podcastbedrijf De Stroom geeft podcasts uit van bekende Nederlanders als Arie Boomsma en Humberto Tan, maar ook van RTL Nieuws-journalist Daniël Verlaan. “Wat ons bindt, is het geloof in het medium podcast dat sterk groeit met al 49 procent van de Nederlanders die naar podcasts luisteren én de overtuiging dat er een businessmodel in zit”, zegt Madelon Fortuin, commercieel directeur van NRC. “We willen dé autoriteit zijn op het gebied van podcasts in Nederland.”

Waar NRC duidelijk voor een eigen koers kiest, is dat een ander verhaal bij DPG Media. Het moederbedrijf van Qmusic doet juist de oproep om meer te gaan samenwerken.

Foto: NRC

Vorig artikelRadio Advies Bureau (RAB) verandert van naam: Audify
Volgend artikelWouter Walgemoed nieuwe co-host ‘NOS Radio 1 Journaal’