DPG Media, het moederbedrijf van Qmusic, wil dat de NPO de eigen podcast-app ook openstelt voor makers van buiten de publieke omroep, zoals commerciële mediabedrijven. Op die manier kunnen de Nederlandse media beter concurreren met internationale spelers zoals Apple en Spotify, stelt DPG.

Het Belgische mediabedrijf doet in NRC een beroep op de publieke omroep om een centrale rol te gaan spelen bij de distributie van podcasts in ons land. De NPO heeft sinds ruim een jaar de eigen podcast-app NPO Luister. Die app bevindt zich nog in de ontwikkelfase, maar is al wel te gebruiken.

Vuist maken

“Lieve NPO, zet jullie platform open voor onze podcasts”, zegt Iwan Reuvekamp, verantwoordelijk voor de podcasts bij DPG Media, in de krant. “Overal zie je dat er naast Spotify en Apple nog ruimte is voor één lokale speler. Dat is de enige manier om een vuist te maken tegen dit soort internationale partijen.”

DPG heeft (nog) geen eigen podcast-app. NRC heeft dat, met NRC Audio, wel.

Foto: Jan Willem van Hofwegen | NPO

Vorig artikelNina Jurna nieuwe NOS-correspondent in Latijns-Amerika
Volgend artikelL1 best beluisterde regionale omroep, RTV Noord grootste zakker