Home Luistercijfers Luistercijfers: Frank Dane nummer 1 tijdens de lunch

Luistercijfers: Frank Dane nummer 1 tijdens de lunch

Luistercijfers van de lunch

538 is marktleider tijdens de lunch op de radio. Het lunchprogramma van Frank Dane scoort bij de laatste meting een marktaandeel van 13 procent in de doelgroep 10+, dit is 1,6 procentpunt hoger dan NPO Radio 2 op de tweede plaats. Dit blijkt uit een analyse van de lunchcijfers (ma-vr 12:00-14:00 uur) door RadioFreak.nl. De grootste daling is te vinden bij NPO 3FM.

538

Frank Dane maakt het lunchprogramma sinds januari 2014. Begin van dat jaar bedroeg het marktaandeel 8,7 procent. Daarna laat de zender een stijgende lijn zien. 13 procent is het hoogste marktaandeel tijdens de lunch van de afgelopen jaren. Dit marktaandeel is wel een tiende procentpunt lager dan het zenderbrede marktaandeel in mei-juni. Als het marktaandeel over de laatste twaalf meting wordt bekeken dan scoort Frank Dane precies het zendergemiddelde.

Luistercijfers lunch 538
Luistercijfers 538 | ma-vr 12:00 – 14:00 uur | doelgroep 10+

Voor Dane maakte Tim Klijn de lunchshow op 538.

NPO Radio 2

Radio 2 neemt tijdens de Top 2000, net als bij de maandelijkse luistercijfers, de koppositie over. Dit jaar wist Radio 2 ook in maart-april 538 te verslaan.

Luistercijfers lunch NPO Radio 2
Luistercijfers NPO Radio 2 | ma-vr 12:00 – 14:00 uur | doelgroep 10+

Gijs Staverman nam in januari 2014 het lunchslot over van Frits Spits en laat daar vooral de laatste 2 jaar een stijging zien. Staverman scoort ook hoger dan het zendergemiddelde. Als het marktaandeel over de laatste twaalf meting wordt bekeken dan scoort Staverman 0.7 procentpunt hoger dan het zendergemiddelde.

Qmusic

Qmusic scoorde vorig jaar één periode als beste tijdens de lunch, te weten tijdens de maart-april-meting. Sinds augustus 2015 heeft Q een lunchshow met Lieke Veld. Daarvoor presenteerden Martijn Kolkman van 10:00 tot 13:00 uur en Wim van Helden van 13:00 tot 16:00 uur.

Veld haalt de laatste twaalf maanden een gemiddeld marktaandeel tijdens de lunch van 10.3 procent, dit is één procentpunt hoger dan het het zendergemiddelde.

Luistercijfers lunch Qmusic
Luistercijfers Qmusic | ma-vr 12:00 – 14:00 uur | doelgroep 10+

NPO 3FM

Net als bij vrijwel alle luistercijfers van de afgelopen twee jaar laat ook NPO 3FM een daling zien. Had de publieke zender in april-mei 2014 nog een marktaandeel van 11.8 procent, inmiddels is dat aandeel gedaald naar 4,7 procent.

Bij 3FM hebben de laatste jaren drie shows op dit tijdslot gezeten. Vanaf 2010 was het ‘Effe Ekdom’ te horen, gepresenteerd door Gerard Ekdom. Het programma had een marktaandeel dat tussen de 11 en 12 procent lag. In zijn laatste jaar bij 3FM daalde het aandeel richting de 9 procent.

Timur Perlin en Rámon Verkoeijen namen de lunchshow in september 2015 over en begonnen met een marktaandeel van 8,5 procent. Toen Perlin na iets meer dan een jaar het stokje overgaf aan Mark van der Molen, zakte het marktaandeel in november-december 2016 naar 6,7 procent.

De daling ging door en momenteel staat het programma Mark + Rámon op 4,7 procent marktaandeel. Binnenkort neemt Eva Koreman de lunchshow over op 3FM.

Lunch luistercijfers NPO 3FM
Luistercijfers NPO 3FM | ma-vr 12:00 – 14:00 uur | doelgroep 10+

NPO Radio 1 laat over de lange termijn een daling zien. Op Radio 1 zit sinds 2014 ‘De Nieuws BV’, daarvoor zat het programma Lunch! op het tijdslot. ‘De Nieuws BV’ scoort de laatste maanden gemiddeld 2.2 procentpunt lager dan dan het zenderbrede marktaandeel.

Het marktaandeel van Sky Radio schommelt meestal tussen de 9 en 10 procent maar loopt tijdens de kerstperiode op tot boven de 11 procent.

Voor Radio 10 zijn de luistercijfers tijdens de lunch de afgelopen jaren gaan stijgen. Had de zender in december-januari 2013 nog 2,4 procent marktaandeel; inmiddels is dat aandeel opgelopen tot 6,4 procent.

Ook NPO Radio 5 krijgt er marktaandeel bij: ‘De TinekeShow’ van Tineke de Nooij scoort de afgelopen twaalf meetperiodes gemiddeld 0.8 procentpunt hoger dan het gemiddelde van de zender. Ook NPO Radio 4 noteert een kleine plus. Radio Veronica levert de afgelopen jaren juist marktaandeel in tijdens de lunch. Wel is het marktaandeel van de lunch hoger dan het marktaandeel van heel Radio Veronica.

Hieronder volgt een vergelijking van de luistercijfers van de lunch (ma-vr 12:00 – 14:00 uur) met de maandelijks gepubliceerde luistercijfers. In de vergelijking is gekozen om het gemiddelde van de 12 laatste metingen te gebruiken.

StationLaatste 12 perioden
Lunch
Laatste 12 perioden
hele week
01.Radio 53812.0%12.0 %=
02.NPO Radio 211.1 %10.4 %0.7
03.Sky Radio9.8 %9.8 %=
04.Qmusic10.3 %9.3 %1.0
05.Radio 106.3 %5.8 % 0.5
06.NPO Radio 15.2 %7.4 %2.2
07.NPO 3FM5.8 %5.7 %0.1
08.Radio Veronica4.8 %4.2 % 0.6
09.NPO Radio 54.1 %3.3 % 0.8
10.100% NL3.7 %3.5 % 0.2
11.NPO Radio 41.9 %2.1 % 0.2
12.SLAM!1.5 %1.8 % 0.3
13.Classic FM1.5 %1.7 % 0.2
14.BNR Nieuwsradio0.5 %0.7 %0.2
15.Sublime FM0.8 %0.8 %=
–.ORN Radio9.6 %9.8 % 0.2
–.E Power Radio5.8 %5.8 %=

RadioFreak.nl heeft voor deze analyse gebruik gemaakt van de luistercijfers van NLO/GfK maandag tot en met vrijdag van 12:00 tot 14:00 uur in de doelgroep 10+. Meer luistercijfers zijn te bekijken in het RadioFreak luistercijfer-dossier.