Qmusic blijft koploper in 20-49 jaar, de voor commerciële radio belangrijkste doelgroep. Het radiostation krijgt er in een jaar tijd 2,7 procentpunt aan marktaandeel bij. NPO Radio 2 levert juist fors in en zakt 1,4 procentpunt. Geen enkel radiostation verliest in een jaar tijd zoveel marktaandeel.

Precies een jaar geleden stootte Qmusic concurrent Radio 538 van de troon in de doelgroep 20-49 jaar. Q blijft stijgen en loopt inmiddels verder uit. Radio 538, nu de nummer twee in 20-49 jaar, levert ten opzichte van een jaar juist aan marktaandeel in. Het station stijgt in de meest recente luistercijfers wel weer iets: +0,1 procentpunt.

NPO 3FM ziet in één meetperiode het marktaandeel zakken met 0,4 procentpunt. De jongerenzender staat nu achtste van Nederland in de doelgroep 20-49 jaar. Vijf jaar geleden was 3FM nog derde van Nederland in die doelgroep, maar het marktaandeel daalde van 11,9 procent in 2016 naar 3,4 procent nu. 70 procent

Stationmrt - apr
2021
feb - mrt
2021
 mrt - apr
2020
 
01.Qmusic19.1 %19.1 %=16.4 % 2.7
02.Radio 53814.9 %14.8 % 0.115.3 % 0.4
03.NPO Radio 212.8 %13.1 % 0.314.2 % 1.4
04.Radio 1010.7 %9.9 % 0.811.7 % 1
05.Sky Radio8.1 %8.1 %=8.9 % 0.8
06.Radio Veronica4.9 %5.1 % 0.24.8 % 0.1
07.100% NL4.1 %3.6 % 0.53.1 % 1
08.NPO 3FM3.4 %3.8 % 0.43.7 % 0.3
09.SLAM!2.6 %2.7 % 0.12.4 % 0.2
10.NPO Radio 12.4 %2.2 % 0.22.5 % 0.1
11.Kink1.7 %1.7 %=1 % 0.7
12.NPO Radio 40.7 %0.6 % 0.10.8 % 0.1
13.Sublime0.7 %0.6 % 0.10.7 %=
14.BNR Nieuwsradio0.6 %0.6 %=0.7 % 0.1
15.NPO Radio 50.5 %0.5 %=0.4 % 0.1
16.classicnl0.2 %0.2 %=0.2 %=

Foto: RadioFreak.nl

Vorig artikelTalpa verkoopt ANP aan investeerder
Volgend artikelEdwin Evers wordt nog regelmatig benaderd voor comeback op de radio