Qmusic loopt verder uit in de doelgroep 20-49 jaar. Het station zet in de voor haar belangrijke, commerciële doelgroep een marktaandeel van 19,3 procent neer. Een jaar eerder was dat ruim twintig procent, met toen 15,8 procent. Qmusic loopt verder uit op concurrent Radio 538, dat in dezelfde doelgroep een marktaandeel van 15,2 procent neerzet, een daling van 1,6 procentpunt in een jaar tijd.

NPO 3FM boekt, net als Qmusic, ook forse winst in de doelgroep 20-49 jaar. Het jongerenstation ziet het marktaandeel met 21 procent toenemen, tot 4,0 procent. Ook in de algemene doelgroep 10+ boekt 3FM winst, zo blijkt uit de gepubliceerde luistercijfers.

Stationsep - okt
2020
aug - sep
2020
 sep - okt
2019
 
01.Qmusic19.3 %18.3 % 115.8 % 3.5
02.Radio 53815.2 %15.4 % 0.216.8 % 1.6
03.NPO Radio 212.3 %12.8 % 0.514.4 % 2.1
04.Radio 1010.1 %10.3 % 0.210.4 % 0.3
05.Sky Radio8.7 %9.0 % 0.39.3 % 0.6
06.Radio Veronica4.9 %5.2 % 0.34.6 % 0.3
07.E Power4.9 %4.7 % 0.25.0 % 0.1
08.NPO 3FM4.0 %3.2 % 0.83.3 % 0.7
09.100% NL3.4 %3.1 % 0.33.4 %=
10.NPO Radio 12.7 %2.6 % 0.13.2 % 0.5
11.SLAM!2.5 %2.6 % 0.12.4 % 0.1
12.KINK1.3 %1.1 % 0.2 %
13.Sublime0.8 %0.8 %=0.9 % 0.1
14.BNR Nieuwsradio0.7 %0.7 %=0.8 % 0.1
15.NPO Klassiek0.7 %0.6 % 0.10.6 % 0.1
16.NPO Radio 50.5 %0.4 % 0.10.3 % 0.2

Cijfers in weekenduren

Voor Qmusic zijn het opnieuw recordcijfers in het vijftienjarig bestaan van het station. “Wat een cijfers”, reageert programmadirecteur Dave Minneboo. “We willen met Qmusic iedere dag plezier, energie en een goed gevoel brengen en het is fantastisch om te zien dat steeds meer mensen dat weten te waarderen. Met een weekbereik van bijna 2,9 miljoen mensen stemt inmiddels 1 op de 5 radioluisteraars af op onze zender.”

Volgens Q legt de komst van Bram Krikke en Tom van der Weerd de zender ook geen windeieren. “De vrijdagavond, waar Tom en Bram samen met Kai Merckx te horen zijn, groeit met 28 procent ten opzichte van een jaar eerder. De weekendshow van 12:00 tot 15:00 uur doet het marktaandeel op die uren met 37 procent stijgen”, aldus het station.

Foto: Qmusic