Home Landelijke radio Jan Westerhof: “3FM moet zich herpositioneren”

Jan Westerhof: “3FM moet zich herpositioneren”

Jan Westerhof, directeur radio van de NPO, zegt niet van de leg te raken over de dalende luistercijfers van 3FM. In de meest recente luistercijfers die gisteren werden gepubliceerd, heeft 3FM het meeste marktaandeel in moeten leveren. De zender verloor in één jaar tijd 2,1% marktaandeel.

Volgens Westerhof zijn vooral het vertrek van de populaire dj’s Coen Swijnenberg, Sander Lantinga en Gerard Ekdom debet aan de dalende luistercijfers, zo vertelt hij in het AD. 3FM gooide de programmering vorig jaar zomer compleet om. Westerhof verwacht niet dat er nu weer grote ingrepen zullen volgen. “Radio is slow business. Ingrijpen heeft helemaal geen zin. Natuurlijk willen we luisteraars terugwinnen, maar dat kost tijd.”

3FM schopte het de afgelopen jaren vaak tot de top drie in de luistercijfers. De zender was in november-december 2013 zelfs marktleider, voor het eerst sinds 1996. “Dat heeft ons verrast”, aldus Westerhof in het AD. “We keken met verbazing naar die cijfers, die boven de doelstelling lagen. Maar toen liepen we niet de polonaise en nu schreeuwen we geen moord en brand.”

‘Geen zinkend schip’
In een interview met NU.nl zegt Westerhof dat 3FM ‘verre van een zinkend schip is’. “Het is duidelijk dat we, na een buitengewoon succesvolle periode, in een fase zitten waarin we 3FM moeten herpositioneren. Elke zender heeft een levenscyclus. Op sommige momenten moet je wat veranderen en dat maken we nu ook mee. 3FM is een ijzersterk jongerenmerk, alleen zitten we in een andere levensfase dan een paar jaar geleden.”

>> RadioFreak is nu ook te vinden op LinkedIn.