Home Hoe is het met? Hoe is het met Rachid Finge?

Hoe is het met Rachid Finge?

In ‘Hoe is het met?’ interviewen we dj’s en nieuwslezers die niet meer op de landelijke radio te horen zijn, maar dat voorheen wel waren.

Rachid Finge was jarenlang nieuwslezer voor de NOS. Hij las zijn eerste bulletin op 3FM in februari 2006. Na elf jaar zwaaide Finge in het voorjaar van 2016 af bij de NOS, om aan de slag te gaan bij Google.

Wat doe je precies bij Google?
“Ik ben Communications Manager voor Google en YouTube in Nederland. Dat betekent bijvoorbeeld dat ik contacten onderhoud met de media, me bezighoud met productaankondigingen en optreed als woordvoerder. Ook maak ik een wekelijkse videoserie, Vraag het Google, op YouTube. In mijn werk kom ik geregeld journalisten en andere radiomensen tegen. Mijn eerste optreden voor Google was bij BNR Nieuwsradio, over Chromebooks.”

Na jaren nieuwslezen besloot je in 2016 te vertrekken bij 3FM. Was de ‘liefde’ voor radio over?
Nee hoor, ik ben nog steeds verliefd op radio en ik denk dat dat nooit meer over gaat. Tegelijkertijd kwam ik er ook achter dat ik niet tot m’n 70e nieuwslezer wilde zijn. Weet je wat het is? Als je me morgen weer een bulletin laat presenteren, weet ik zeker dat ik het net zo goed doe als de laatste keer, twee jaar geleden. Misschien zelfs wel beter. Ik had echt een andere uitdaging nodig. Toen Google aanklopte, was dat een unieke kans en meteen een oplossing voor een hoop dingen. Trouwens, wat niet veel mensen weten is dat mijn liefde voor computers net iets eerder kwam dan die voor radio. Als je het zo bekijkt, is mijn overstap van de NOS naar Google niet zo’n verrassing.”

Is er een kans dat je weer terugkeert op de landelijke radio als nieuwslezer?
“Zeg nooit nooit, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat ik in de rol van nieuwslezer terugkeer. Een dag voordat ik m’n vertrek aankondigde, was de aanslag op luchthaven Zaventem. Dat mocht ik leuk aan alle mensen vertellen – breaking news, extra bulletins, live-verslaggevers, alles – maar van binnen was ik klaar met al die ellende. Je hebt nieuwsmensen die per ongeluk bij de radio terecht zijn gekomen en je hebt radiomensen die per ongeluk bij het nieuws terecht zijn gekomen. Ik hoor zeker bij die laatste.”

“Van binnen was ik klaar met al die ellende”

Er is ook veel veranderd bij 3FM. Zou je er anno 2018 nog passen?
“Dat is een lastige vraag. Als het goed is pas ik prima, want bijna alle nieuwslezers van 2-3 jaar geleden zijn er nog steeds en ik heb met de meeste dj’s gewerkt. Dus waarom niet? Aan de andere kant: eigenlijk zou ik er niet meer moeten passen. Ik deed mijn eerste bulletin op 3FM in februari 2006, bijna twaalf jaar geleden. Inmiddels ben ik 32. Ik zou er misschien niet meer thuis moeten horen.”

Naar welke dj, station of nieuwslezer luister je tegenwoordig graag?
“Eigenlijk vooral naar mijn oude vrienden, zoals Michiel Veenstra. Toen ik hem laatst tegenkwam, miste ik radio ineens weer. Ook was ik met Grand Prix Radio, waar ik achter de schermen aan bijdraag, naar de Grand Prix van België. Zat ik ineens in de auto bij Jeroen van Inkel, die ook mee was. Dan merk ik dat ik nog steeds besmet ben met het radiovirus. Soms loop ik Giel tegen het lijf, of m’n oude nieuwsvrienden Fleur Wallenburg en Bart Jan Cune.”

Vervolgens lachend: “Amber Brantsen hoor ik ook vaak, vooral als ik thuis ben.” (Rachid heeft een relatie met Amber, red.)

Wat was je mooiste radiomoment?
“Ik kan niet kiezen. Als nieuwslezer had ik nachtdienst toen bleek dat Osama Bin Laden was gedood. Groter nieuws kun je niet brengen. Ik deed ook bulletins op verkiezingsavonden en tijdens Live Earth. Toen Giel Beelen een keer op locatie was, moest ik het nieuws lezen én zelf schuiven vanuit een van de grote 3FM-studio’s. Als echte radionerd is dat onbeschrijfelijk. Sommige dagen waren best saai, maar ik ben eindeloos dankbaar voor de vele hoogtepunten.”

Hoe blijft radio toekomst houden?
“Omarm de kracht van het internet. Kijk maar naar het onvoorstelbare marktaandeel van Radio 5 zonder etherfrequentie, of het succes van 538 en FunX op YouTube. Blijf innoveren en vooruit kijken. Wat nu werkt, werkt over een tijdje waarschijnlijk niet meer of heel anders. Bij Google en YouTube is dat aan de orde van de dag. Een plaatje aanvragen kan ik beter doen bij de Google Assistant; die draait ‘m nog meteen ook. Hou niet vast aan gewoontes omdat het nu lekker gaat, want voor je het weet mis je straks de boot.”

Foto: Hans-Peter van Velthoven