De VVD zegt: maak één gezamenlijke publieke omroep volgens het BBC-model. Splits de omroepverenigingen op in een deel dat louter programma’s voor die gezamenlijke omroep produceert; en een deel dat programma’s maakt voor de commerciële markt. De omroepverengingen moeten een overgangsperiode van tenminste vijf jaar krijgen voor deze omschakeling.
In het VVD-model gaat het belastinggeld naar de gezamenlijke omroep, niet meer naar de omroepverenigingen. De gezamenlijke omroep koopt, net als de BBC, programma’s in en bepaalt wat er op de publieke netten te zien is. Zij blijft ook ,,typisch publieke programma’s” maken als het Journaal, Kassa!, en Oud Geld.
De VVD wil in de wet laten opnemen dat de publieke omroep zich moet richten op programma’s die onderscheidend zijn van die van de commerciële omroep. Kijkcijfers zijn ondergeschikt aan kwaliteit. ,,Anders kun je net zo goed geld gaan geven aan RTL4”, zegt mediawoordvoerder Atzo Nicolaï. Programma’s als Te Land ter zee, de Postcodeloterijshow, Oppassen! en Lingo kunnen naar de commerciële zenders. Het marktaandeel van de publieke omroep zal fors dalen. ,,Dat moet de politiek accepteren”, zegt Nicolaï.
De commerciële omroep krijgt meer armslag. Daardoor hoeven volgens de VVD geen massaontslagen te vallen. ,,Er komt niet minder tv, alleen een verschuiving naar de commerciëlen. Het enige personeel dat zich zorgen moet maken is die groep die zich niet direct met programma’s bezighoudt.” Het VVD-concept verkiezingsprogramma bezuinigt 350 miljoen op de publieke omroep.
Ook D66 vindt dat de publieke omroep minder commercieel moet programmeren dan zij nu doet. D66 wil de STER-inkomsten langzaam afbouwen, zodat de publieke omroep niet meer afhankelijk is van kijkcijfers. De programma’s mogen echter niet saai worden.
Het huidige omroepbestel kan blijven bestaan, vindt D66. De omroepen geven het programma-aanbod kleur die bij de publieke omroepen van Duitsland, Engeland en België ontbreekt. ,,In Duitsland stelt een maatschappelijke raad voor de omroep randvoorwaarden voor een vreselijk politiek-correct programmapakket. Daarin zou nooit een Wim T. Schippers kunnen opstaan”, zegt mediawoordvoerder Bert Bakker. Hij is bovendien tegen politieke sturing van de publieke omroep zoals in Engeland. ,,Ons bestel is niet optimaal, maar de alternatieven, ook die van de VVD, zijn slechter.” D66 wil vijftig miljoen extra voor de publieke omroep.
De PvdA was vroeger erg kritisch over het bestel, maar is sinds anderhalf jaar weer heel erg tevreden. In een tijd dat in de mediawereld steeds meer concentraties plaatsvinden, wordt een pluriforme publieke omroep belangrijker, zegt de PvdA. Er mogen zelfs nog wel omroepen bij, vindt mediawoordvoerder Marja Wagenaar.
De publieke omroep moet per sé een groot publiek bereiken, vindt de PvdA in tegenstelling tot VVD en D66. Anders krijg je een ,,grachtengordel omroep”. Daarvoor zal de belastingbetaler steeds minder geneigd zijn te betalen. Amusement is dus verplicht. De PvdA wil 50 tot 60 miljoen extra voor de publieke omroep.
Het CDA is het aardigst voor de publieke omroep. Wel moeten de leden van de omroepen meer over de programma’s te zeggen krijgen. Het CDA wil veel geld extra: ruim 100 miljoen om het gat te dichten dat ontstond door het afschaffen van de Omroepbijdrage. Maar ook ,,enkele tientallen miljoenen structureel en een jaarlijkse compensatie van 50 miljoen als de omroepen hun omroepgegevens aan commerciële partijen verliezen”, aldus mediawoordvoerder Joop Atsma.
Hoe Google gegevens gebruikt van sites of apps die onze services gebruiken
Veel websites en apps maken gebruik van Google-services om hun content te verbeteren en gratis te houden. Wanneer ze onze services integreren, delen deze sites en apps gegevens met Google. Wanneer u bijvoorbeeld een website bezoekt die gebruikmaakt van advertentieservices (zoals AdSense), die analysetools bevat (zoals Google Analytics) of die videocontent van YouTube insluit, verstuurt uw browser bepaalde gegevens automatisch naar Google. Dit zijn onder meer de URL van de pagina die u bezoekt en uw IP-adres. We kunnen ook cookies in uw browser instellen of bestaande cookies in uw browser lezen. Apps die gebruikmaken van advertentieservices van Google delen ook gegevens met Google, zoals de naam van de app en een unieke ID voor advertenties. Google gebruikt de gegevens die worden gedeeld door sites en apps om onze services te verstrekken, te onderhouden en te verbeteren, nieuwe services te ontwikkelen, de effectiviteit van advertenties te meten, te beschermen tegen fraude en misbruik en content en advertenties te personaliseren die u ziet op Google en op sites en in apps van onze partners. In ons privacybeleid vindt u meer informatie over hoe we gegevens verwerken voor elk van deze doeleinden en op onze advertentiepagina vindt u meer informatie over Google-advertenties, hoe uw gegevens worden gebruikt in het kader van advertenties en hoe lang Google deze gegevens bewaart. In ons privacybeleid leggen we uit op welke juridische grondslagen Google je gegevens verwerkt. We kunnen bijvoorbeeld je gegevens met je toestemming verwerken of dit doen op grond van een gerechtvaardigd belang, zoals om onze services te leveren, te onderhouden en te verbeteren om aan de behoeften van onze gebruikers te voldoen. Als we informatie verwerken die met ons wordt gedeeld door sites en apps, vragen die sites en apps je soms eerst om toestemming voordat ze Google toestaan je gegevens te verwerken. Er kan bijvoorbeeld een banner worden weergegeven op een site om te vragen of Google de informatie mag verwerken die de site verzamelt. Als dat gebeurt, respecteren we de doeleinden die worden beschreven in de toestemming die je aan de site of app geeft, in plaats van de juridische grondslagen die in het Privacybeleid van Google worden beschreven. Als je je toestemming wilt wijzigen of intrekken, ga je naar de betreffende site of app om dit te doen.Advertentiepersonalisatie
Wanneer advertentiepersonalisatie is ingeschakeld, gebruikt Google uw gegevens om uw advertenties nuttiger te maken voor u. Een website die mountainbikes verkoopt, kan bijvoorbeeld gebruikmaken van de advertentieservices van Google. Nadat u die website heeft bezocht, kunt u mogelijk een advertentie voor mountainbikes zien op een andere website die advertenties van Google weergeeft. Wanneer advertentiepersonalisatie is uitgeschakeld, verzamelt of gebruikt Google uw gegevens niet om een advertentieprofiel te maken of de advertenties die Google u laat zien te personaliseren. U krijgt nog steeds advertenties te zien, maar ze zijn misschien minder nuttig. Advertenties kunnen nog steeds gebaseerd zijn op het onderwerp van de website of de app die u bekijkt, op uw actuele zoektermen of op uw algemene locatie, maar niet op uw interesses, zoekgeschiedenis of browsegeschiedenis. Uw gegevens kunnen nog wel worden gebruikt voor de andere doeleinden die hiervoor zijn beschreven, zoals om de effectiviteit van advertenties te meten en te beschermen tegen fraude en misbruik. Wanneer u interactie heeft met een website of app die gebruikmaakt van Google-services, kan u worden gevraagd om te kiezen of u gepersonaliseerde advertenties wilt zien van advertentieproviders, waaronder Google. Ongeacht uw keuze worden de advertenties die u ziet niet door Google gepersonaliseerd als de instelling voor advertentiepersonalisatie is uitgeschakeld of als uw account niet in aanmerking komt voor gepersonaliseerde advertenties. In de advertentie-instellingen kunt u bekijken en beheren welke gegevens we gebruiken om u advertenties te laten zien.Hoe u kunt bepalen welke gegevens worden verzameld door Google op deze sites en apps
Hier volgen enkele van de manieren waarop u kunt beheren welke gegevens worden gedeeld door uw apparaat wanneer u sites en apps bezoekt of gebruikt die gebruikmaken van Google-services:- Via de advertentie-instellingen kunt u de advertenties beheren die u op Google-services ziet (zoals Google Zoeken of YouTube) of op websites en in apps die niet van Google zijn en die gebruikmaken van de advertentieservices van Google. U kunt ook meer informatie vinden over de manier waarop advertenties worden gepersonaliseerd, u afmelden voor advertentiepersonalisatie en specifieke adverteerders blokkeren.
- Als u inlogt op uw Google-account kunt u, afhankelijk van uw accountinstellingen, met Mijn activiteit gegevens bekijken en beheren die worden gemaakt wanneer u gebruikmaakt van Google-services, inclusief de gegevens die we verzamelen van sites en apps die u heeft bezocht. U kunt browsen op datum en op onderwerp en een deel van of al uw activiteiten verwijderen.
- Veel websites en apps gebruiken Google Analytics om inzicht te krijgen in hoe bezoekers omgaan met hun sites en apps. Als u niet wilt dat Analytics wordt gebruikt in uw browser, kunt u de browser-add-on voor Google Analytics installeren. Meer informatie over Google Analytics en privacy.
- Met de incognitomodus in Chrome kunt u browsen op internet zonder dat webpagina's en sites worden vastgelegd in uw browser- of accountgeschiedenis (tenzij u ervoor kiest in te loggen). Cookies worden verwijderd nadat u alle incognitovensters en -tabbladen heeft gesloten. Uw bladwijzers en instellingen worden opgeslagen totdat u ze verwijdert. Meer informatie over cookies.
- Veel browsers, waaronder Chrome, bieden de mogelijkheid om cookies van derden te blokkeren. U kunt ook bestaande cookies wissen vanuit uw browser. Meer informatie over het beheer van cookies in Chrome.