Yam Radio, een van de partijen die meedingt naar een landelijke FM-frequentie, is tegen de aangepaste vorm van veilen die bekend is geworden onder de naam compenserende veiling. Bij een dergelijke veiling betaalt de koper van een frequentie de licentiehouder die voorheen via deze frequentie uitzond, een bedrag voor de goodwill.
Naar het oordeel van Yam Radio een vreemde gedachte. Woordvoerder Johan Blom: “Bij het verkrijgen van de vergunningen was het helder dat deze zouden gelden voor een beperkte periode. Daarover was voor alle partijen duidelijkheid. Na afloop van de periode zouden alle frequentiepakketten opnieuw verdeeld gaan worden”.
Nu het gaat om het verdedigen van posities wordt het argument van opgebouwde goodwill in de strijd gegooid. De heer Bakker (D66) zegt: “.wij wilden alleen rekening houden met de belangen van de huidige licentiehouders. Nu krijgen zij compensatie voor de opgebouwde goodwill. Dat is rechtvaardig”.
“Een voorbeeld ter verduidelijking: als bijvoorbeeld een Renaultdealer in het pand gaat zitten van een Volkswagen dealer is hij wel erg naïef als hij er op rekent dat de Volkswagen rijders wel automatisch over zullen gaan op Renault. Hij zal behoorlijk bedrogen uitkomen. Het feit dat in het pand een Volkswagendealer heeft gezeten, geeft het pand aan de Renaultdealer geen meerwaarde. (Deze heeft er misschien eerder last van)”.
Blom: “Als Yam Radio het frequentiepakket van een bestaand station bemachtigt zijn we erg naïef als we niet verwachten dat het overgrote deel van de vaste luisteraars mee verhuist met het oorspronkelijke station. De goodwill van de huidige stations is voor ons dan ook nihil en dat zal voor vrijwel alle nieuwkomers gelden. Bovendien zal de luisteraar toch alles opnieuw in moeten stellen omdat er sprake is van een algehele herverdeling”.
Hij vervolgt: “Wij kunnen niet zien wat rechtvaardig is aan het betalen van goodwill in het algemeen, maar het is zeker onrechtvaardig ten opzichte van de belangen van de nieuwkomers. Waar bestaande stations al het voordeel hebben van een naam in de markt (dat is eerlijk want die hebben ze zelf opgebouwd), hoef je de nieuwkomers, die al extra moeten investeren in het verkrijgen van marktbekendheid, ook nog niet eens kansloos te maken door ze te verplichten goodwill te gaan betalen. De bestaande stations krijgen dan bij de veiling ook nog eens de extra voorsprong van het kunnen gebruiken van de gelden (van potentiële concurrenten) die ze wegens de verkoop van goodwill in de schoot geworpen hebben gekregen. Op deze wijze tellen dezgoodwill’ bedragen dubbel in het voordeel van bestaande partijen”.
Kortom, Yam Radio vindt dat de goodwill van andere stations voor het station dat eventueel de frequentie overneemt nauwelijks tot geen waarde heeft en alleen maar als een molensteen werkt.
“Dan maar bieden op de nieuw geschapen frequentiegebieden zou het kort door de bocht advies kunnen zijn. Daar zit geen goodwill op tenslotte. Goedemorgen zeg. Hoeveel hindernissen gaan we opwerpen voor nieuwkomers?”. Vraagt Blom zich af.
“Maar eigenlijk, waar maken we ons druk over: een compenserende veiling is tegen de wet zoals vastgelegd voor de verdeling van de FM-frequenties dus kan niet worden uitgevoerd. En dat lijkt ons rechtvaardig”, zegt Blom tot besluit.
Hoe Google gegevens gebruikt van sites of apps die onze services gebruiken
Veel websites en apps maken gebruik van Google-services om hun content te verbeteren en gratis te houden. Wanneer ze onze services integreren, delen deze sites en apps gegevens met Google. Wanneer u bijvoorbeeld een website bezoekt die gebruikmaakt van advertentieservices (zoals AdSense), die analysetools bevat (zoals Google Analytics) of die videocontent van YouTube insluit, verstuurt uw browser bepaalde gegevens automatisch naar Google. Dit zijn onder meer de URL van de pagina die u bezoekt en uw IP-adres. We kunnen ook cookies in uw browser instellen of bestaande cookies in uw browser lezen. Apps die gebruikmaken van advertentieservices van Google delen ook gegevens met Google, zoals de naam van de app en een unieke ID voor advertenties. Google gebruikt de gegevens die worden gedeeld door sites en apps om onze services te verstrekken, te onderhouden en te verbeteren, nieuwe services te ontwikkelen, de effectiviteit van advertenties te meten, te beschermen tegen fraude en misbruik en content en advertenties te personaliseren die u ziet op Google en op sites en in apps van onze partners. In ons privacybeleid vindt u meer informatie over hoe we gegevens verwerken voor elk van deze doeleinden en op onze advertentiepagina vindt u meer informatie over Google-advertenties, hoe uw gegevens worden gebruikt in het kader van advertenties en hoe lang Google deze gegevens bewaart. In ons privacybeleid leggen we uit op welke juridische grondslagen Google je gegevens verwerkt. We kunnen bijvoorbeeld je gegevens met je toestemming verwerken of dit doen op grond van een gerechtvaardigd belang, zoals om onze services te leveren, te onderhouden en te verbeteren om aan de behoeften van onze gebruikers te voldoen. Als we informatie verwerken die met ons wordt gedeeld door sites en apps, vragen die sites en apps je soms eerst om toestemming voordat ze Google toestaan je gegevens te verwerken. Er kan bijvoorbeeld een banner worden weergegeven op een site om te vragen of Google de informatie mag verwerken die de site verzamelt. Als dat gebeurt, respecteren we de doeleinden die worden beschreven in de toestemming die je aan de site of app geeft, in plaats van de juridische grondslagen die in het Privacybeleid van Google worden beschreven. Als je je toestemming wilt wijzigen of intrekken, ga je naar de betreffende site of app om dit te doen.Advertentiepersonalisatie
Wanneer advertentiepersonalisatie is ingeschakeld, gebruikt Google uw gegevens om uw advertenties nuttiger te maken voor u. Een website die mountainbikes verkoopt, kan bijvoorbeeld gebruikmaken van de advertentieservices van Google. Nadat u die website heeft bezocht, kunt u mogelijk een advertentie voor mountainbikes zien op een andere website die advertenties van Google weergeeft. Wanneer advertentiepersonalisatie is uitgeschakeld, verzamelt of gebruikt Google uw gegevens niet om een advertentieprofiel te maken of de advertenties die Google u laat zien te personaliseren. U krijgt nog steeds advertenties te zien, maar ze zijn misschien minder nuttig. Advertenties kunnen nog steeds gebaseerd zijn op het onderwerp van de website of de app die u bekijkt, op uw actuele zoektermen of op uw algemene locatie, maar niet op uw interesses, zoekgeschiedenis of browsegeschiedenis. Uw gegevens kunnen nog wel worden gebruikt voor de andere doeleinden die hiervoor zijn beschreven, zoals om de effectiviteit van advertenties te meten en te beschermen tegen fraude en misbruik. Wanneer u interactie heeft met een website of app die gebruikmaakt van Google-services, kan u worden gevraagd om te kiezen of u gepersonaliseerde advertenties wilt zien van advertentieproviders, waaronder Google. Ongeacht uw keuze worden de advertenties die u ziet niet door Google gepersonaliseerd als de instelling voor advertentiepersonalisatie is uitgeschakeld of als uw account niet in aanmerking komt voor gepersonaliseerde advertenties. In de advertentie-instellingen kunt u bekijken en beheren welke gegevens we gebruiken om u advertenties te laten zien.Hoe u kunt bepalen welke gegevens worden verzameld door Google op deze sites en apps
Hier volgen enkele van de manieren waarop u kunt beheren welke gegevens worden gedeeld door uw apparaat wanneer u sites en apps bezoekt of gebruikt die gebruikmaken van Google-services:- Via de advertentie-instellingen kunt u de advertenties beheren die u op Google-services ziet (zoals Google Zoeken of YouTube) of op websites en in apps die niet van Google zijn en die gebruikmaken van de advertentieservices van Google. U kunt ook meer informatie vinden over de manier waarop advertenties worden gepersonaliseerd, u afmelden voor advertentiepersonalisatie en specifieke adverteerders blokkeren.
- Als u inlogt op uw Google-account kunt u, afhankelijk van uw accountinstellingen, met Mijn activiteit gegevens bekijken en beheren die worden gemaakt wanneer u gebruikmaakt van Google-services, inclusief de gegevens die we verzamelen van sites en apps die u heeft bezocht. U kunt browsen op datum en op onderwerp en een deel van of al uw activiteiten verwijderen.
- Veel websites en apps gebruiken Google Analytics om inzicht te krijgen in hoe bezoekers omgaan met hun sites en apps. Als u niet wilt dat Analytics wordt gebruikt in uw browser, kunt u de browser-add-on voor Google Analytics installeren. Meer informatie over Google Analytics en privacy.
- Met de incognitomodus in Chrome kunt u browsen op internet zonder dat webpagina's en sites worden vastgelegd in uw browser- of accountgeschiedenis (tenzij u ervoor kiest in te loggen). Cookies worden verwijderd nadat u alle incognitovensters en -tabbladen heeft gesloten. Uw bladwijzers en instellingen worden opgeslagen totdat u ze verwijdert. Meer informatie over cookies.
- Veel browsers, waaronder Chrome, bieden de mogelijkheid om cookies van derden te blokkeren. U kunt ook bestaande cookies wissen vanuit uw browser. Meer informatie over het beheer van cookies in Chrome.