Home Landelijke radio Publieke radio succesvol in 2009

Publieke radio succesvol in 2009


De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) is tevreden met het marktaandeel van de publieke radiozenders. In 2009 haalden zen in totaal een luistertijdaandeel van 31,2 procent. Dat is een groei van 1,3 procent ten opzichte van 2008. Vooral voor Radio 2 en 3FM was het een succesvol jaar. Radio 2 had over heel 2009 een stabiele beluistering en is de nummer 1 van Nederland met een aandeel van 10,9 procent. In de jongerendoelgroep van 15 tot 35 jaar is 3FM de sterkste stijger met een luistertijdaandeel van 19,2 procent.

Naar de publieke radio luisterden in 2009 per week 145.000 mensen meer dan in 2008. De zes radiostations van de publieke omroep bereiken wekelijks een totaal van 6.465.000 luisteraars.

“Het bereik van Radio 1, Radio 2 en 3FM heeft zich 2009 duidelijk positief ontwikkeld en we staan met deze drie publieke radiostations in de Top 5”, zegt Jan Westerhof, directeur radioprogrammering NPO. “Radio 5 heeft met de nostalgische dagprogrammering wederom veel luisteraars aan zich weten te binden. Voor Radio 4 en Radio 6 is een specifiek publiek en die weten we goed te bereiken, al zijn voor beide zenders voor 2010 de nodige ambities geformuleerd. Ook in 2010 ligt de focus in radiostrategie op het beter op elkaar aansluiten van de verschillende radiostations. We hebben de wil om met onderscheidende en innovatieve programmering voor elke Nederlander publieke radio te maken. Dat moeten we doen in de meest competitieve markt van Europa.”

Radio 1 scoorde in 2009 de hoogste luistertijd ooit. De Radio 1 luisteraar luistert langer naar de zender en dit is een direct gevolg van de programmering die per 1 september 2008 werd ingevoerd, waarbij de programma’s op de publieke nieuws- en sportzender beter op elkaar aan gingen sluiten en het dagritme van de luisteraar uitgangspunt werd.