Home Landelijke radio NOS Nieuws kost jaarlijks 47,4 miljoen euro

NOS Nieuws kost jaarlijks 47,4 miljoen euro


NOS Nieuws kost jaarlijks ruim 47,4 miljoen euro. Dat heeft hoofdredacteur Hans Laroes van NOS Nieuws gezegd. “Ik heb het al vaker gezegd: de NOS is eigendom van iedereen die in Nederland woont en belasting betaalt. Zo simpel is het”, geeft hij als reden om openheid te geven over het budget. “Juist omdat we eigendom zijn van iedereen vind ik het logisch om te vertellen hoeveel budget we krijgen en waar we ons geld aan uitgeven.”

NOS Nieuws omvat een aantal onderdelen. “Alle nieuwsuitzendingen op tv (ook Journaal-op-3, ook Jeugdjournaal); alle nieuwsuitzendingen op de radio (bulletins op de hele uren op zowat alle radiozenders van de publieke omroep, het langere Radio 1 Journaal), NOS Headlines op 3FM, Met Het Oog Op Morgen, internet (inclusief NOSheadlines.nl), NOS Teletekst. 24 uur per dag op 7 dagen per week.”

Het totale budget voor 2010 van NOS Nieuws is 47.405.075 euro in 2010. Vorig jaar was het 46.652.672. “Of dat veel of weinig is mag iedereen voor zichzelf weten natuurlijk”, vervolgt Laroes. “Een aantal jaren geleden, toen we de diverse NOS Nieuwsafdelingen bijeenbrachten (begin 2006), zouden de diverse budgetten  bij elkaar opgeteld ongeveer 51 miljoen hebben opgeleverd. Volgens de hoofdredacteur is door het samenbrengen van de verschillende afdelingen meer efficiency bereikt, waardoor nieuwe activiteiten konden worden ondernomen.

“Verhoudingsgewijs veel geld  (65 procent) gaat er naar personeel. Journalistiek is vooral mensenwerk, en geen fabrieksproces. Radio maken is verhoudingsgewijs iets duurder, als het om personeel gaat, dan tv, simpelweg omdat voor tv de faciliteiten zwaarder drukken en uitbundiger zijn.” Negen procent van de begroting gaat naar correspondenten over de hele wereld. Rechten en techniek slokt tien procent van de begroting op en faciliteiten als camera’s en wagens kosten vijftien procent van de begroting.

Het budget per medium kan Laroes niet geven. “Omdat we crossmediaal zijn. Bijna alle verhalen komen in bij dat medium horende vorm op radio, tv en internet terecht.”

>> RadioFreak is nu ook te vinden op LinkedIn.