Nederland.FM deelt voortaan dagelijks hoeveel mensen er naar welke zenders luisteren. Onder de noemer Internet Luister Onderzoek deelde de het streamingplatform al een aantal jaren statistieken over het luistergedrag op zijn site en in zijn apps. In samenwerking met de site Spreekbuis, gaat het Internet Luister Onderzoek voortaan een dagelijks overzicht en trendanalyse publiceren.

In de data zijn alle stations die te beluisteren zijn op Nederland.FM meegenomen, zowel landelijke en regionale zenders als themakanalen en online radiostations. Doordat enkel de cijfers van Nederland.FM worden meegenomen, zegt dit weinig over de totale online beluistering van een zender.

Ook kun je statistisch geen conclusies trekken over het marktaandeel, omdat je niet kunt zeggen dat Nederland.FM representatief is voor al het online luistergedrag. Doordat het platform 1,5 miljoen maandelijkse gebruikers heeft, geeft het echter wel een interessant inkijkje in waar mensen naar luisteren en zijn er opvallende pieken te zien.

Richard Otto, de uitgever van Spreekbuis, ziet daarom de meerwaarde van het initiatief: “Er is uiteraard een sterke correlatie tussen de huidige luistercijfers en online luistercijfers. Met de nieuwe online cijfers kun je de trends eerder zien.”

Reactie RAB

Het Radio Advies Bureau (RAB), één van opdrachtgevers van het officiële Nationale Luister Onderzoek (NLO), ziet het Online Luister Onderzoek echter niet als aanvulling op het NLO. “Dat kan ook niet want NLO meet al alle beluistering van een zender, ongeacht de distributie-/ontvangstwijze. We leveren de cijfers overigens wel uit op distributieniveau”, laat RAB-directeur Liedewij Hentenaar weten.

“Maar voor web-only zenders die niet in NLO zitten, kan dit natuurlijk wel aanvullende inzichten opleveren. Echter de currency (de standaard in de industrie red.) blijven de cijfers uit het NLO, zoals dit contractueel is vastgelegd met alle partijen in het NLO.”

>> RadioFreak is nu ook te vinden op LinkedIn.