Home Landelijke radio Mediabureau Vizeum: ‘Verjonging 3FM mislukt’

Mediabureau Vizeum: ‘Verjonging 3FM mislukt’

De luistercijfers van 3FM in de doelgroep 20-34 jaar zijn in één jaar tijd bijna gehalveerd. Daarmee is de beoogde verjonging van de popzender mislukt, concludeert althans Mediabureau Vizeum. Het bureau onderzocht de luistercijfers op werkdagen, van januari 2015 tot en met juli 2016.

Het zenderaandeel van 3FM (07:00 – 19:00 uur) in de doelgroep 20-34 jaar daalde van ca. 19,5 procent in januari 2015 naar ca. 13 procent nu. De middagshow (16:00 – 19:00 uur) heeft in dezelfde doelgroep bijna de helft van het aantal luisteraars verloren in anderhalf jaar tijd. Frank van der Lende, die nu ruim een jaar in de middag zit als opvolger van Coen en Sander, kampt nog steeds met dalende luistercijfers in de doelgroep 20-34 jaar.

Ook Giel Beelen verliest veel 20 tot 34-jarige luisteraars. Haalde de ochtendshow in juni-juli vorig jaar nog een aandeel van ca. 21 procent, nu is dat aandeel gedaald tot ca. 11,5 procent.

Evert Bronkhorst, mediastrateeg en onderzoeker bij Vizeum, zegt tegenover Adformatie: “De daling op 20-34 jaar is nog sterker dan op 20-49 jaar. Oftewel: de verjonging die ze doorgevoerd hebben in muzieksamenstelling werkt voor geen meter. In een jaar tijd is bijna de helft van de 20-34-jarigen weggelopen.”

Zenderaandeel 3FMNieuwe programmering
In de meest recente luistercijfers daalt 3FM met 3 procentpunt. De zender heeft een marktaandeel van 6,7%, tegenover 9,0% in dezelfde periode vorig jaar.

Naar verluidt wordt er bij 3FM momenteel gewerkt aan een nieuwe programmering en positionering. Domien Verschuuren zei onlangs op KX Radio: “Ik denk dat je, als je de programmering van vandaag tegenover die van 2017 zet, je je ogen uitkijkt. Ik weet zeker dat er op heel veel cruciale plekken in de programmering andere poppetjes gaan staan dan je nu ziet.”

Alle grafieken van onderzoeksbureau Vizeum zijn te bekijken via Adformatie (betaald).