Mattie Valk vond de eerste uitzending die hij met sidekick Marieke Elsinga maakte zo spannend, dat het een moment is geworden waar hij nog vaak aan terugdenkt. “Mijn hart klopte ongeveer 200 keer per minuut, maar toch had ik onmiddellijk dat buikgevoel dat het goed zat. Het was de eerste regel van een boek waar ik heel blij van werd”, zegt hij in het jaarverslag van De Persgroep, eigenaar van Qmusic.

Mattie presenteert sinds afgelopen najaar samen met Marieke Elsinga de ochtendshow op Q. Daarvoor maakte hij het programma met Igmar Felicia en nieuwslezer Fien Vermeulen, maar dat bleek niet de ideale match te zijn. “In alle eerlijkheid denk ik dat die echte vonk bij ons drie├źn ontbrak”, zei Mattie Valk al eerder.

Succes niet vanzelfsprekend

Die klik is er met Marieke nu wel, benadrukt Mattie. Volgens De Persgroep stemmen tegenwoordig elke week 2,5 miljoen Nederlanders af op de ochtendshow. “Qmusic haalt daarmee een marktaandeel van 13,7 procent in de doelgroep 20-49 jaar”, aldus het mediabedrijf.

Dat succes is niet altijd vanzelfsprekend geweest: na de veelbesproken breuk tussen Mattie en Wietze de Jager in 2017 kende Qmusic een luistercijferdip. De zender krabbelde weer op en heeft in de meest recente luistercijfers zelfs een marktaandeel dat ruim 1 procentpunt hoger ligt dan in dezelfde periode vorig jaar.

Authentiek

“Ik denk dat het succes te maken heeft met de manier waarop Marieke en ik radio maken”, zegt Mattie. “We zijn openhartig en volledig transparant over wat we doen, we zijn volledig onszelf en hebben gewoon lol met elkaar. Ik merk dat de luisteraars dat wel waarderen.”

Het ochtendduo wil de komende tijd verder bouwen aan hun show. “We veranderen in elk geval niets aan de toon. Wij vinden dat je pas echt een relatie met je luisteraar aangaat als je zelf ook authentiek bezig bent. En daarnaast proberen we nog te werken aan onze vaste inschakelmomenten: acties die mensen verrassen, maar waarvan ze tegelijk zeggen dat het typisch Mattie en Marieke is.”

Programmadirecteur Dave Minneboo denkt dat hij met Qmusic potentie heeft om marktleider te worden.

Foto: Qmusic