NPO Radio 2 blijft marktleider. Dit blijkt uit de luistercijfers over de periode april – mei 2020. Radio 10 en Radio 538 maken de top 3 compleet. In vergelijking met de vorige periode neemt 538 iets afstand van Qmusic.

Als de vergelijking wordt gemaakt met een jaar geleden, weten Radio 2 en Radio 10 er één procentpunt marktaandeel bij te winnen. Radio 538 en Sky Radio leveren over een jaar beide 1.1 procentpunt in. Ook NPO Radio 1 (-0.5 procentpunt) en NPO 3FM (-0.4 procentpunt) zien hun marktaandeel over een jaar kleiner worden.

Kink is sinds een paar maanden nieuw in het luistercijferoverzicht en weet over één periode 0.1 procentpunt te groeien.

Stationapr - mei
2020
mrt - apr
2020
 apr - mei
2019
 
01.NPO Radio 213.0 %13.4 % 0.412.0 % 1
02.Radio 1011.2 %10.8 % 0.410.2 % 1
03.Radio 53810.1 %9.7 % 0.411.2 % 1.1
04.Qmusic9.7 %9.7 %=9.3 % 0.4
05.NPO Radio 17.5 %7.7 % 0.28.0 % 0.5
06.Sky Radio7.4 %7.9 % 0.58.5 % 1.1
07.NPO Radio 54.9 %5.0 % 0.14.6 % 0.3
08.Radio Veronica3.6 %3.5 % 0.13.6 %=
09.100% NL3.1 %2.9 % 0.22.9 % 0.2
10.NPO Radio 42.8 %2.8 %=2.5 % 0.3
11.NPO 3FM2.2 %2.4 % 0.22.6 % 0.4
12.SLAM!1.3 %1.2 % 0.11.5 % 0.2
13.classicnl1.0 %1.0 %= %
14.Sublime0.8 %0.8 %=0.7 % 0.1
15.BNR Nieuwsradio0.6 %0.6 %=0.7 % 0.1
16.Kink0.5 %0.4 % 0.1 %
       
--.ORN Radio9.1 %9.0 % 0.18.6 % 0.5
--.Overige zenders6.1 %6.0 % 0.16.6 % 0.5
--.E Power Radio5.0 %5.0 %=5.6 % 0.6

Stijgers 100% NL, Kink, ORN Radio, Overige zenders, Radio 10, Radio 538, Radio Veronica en SLAM!
DalersNPO 3FM, NPO Radio 1, NPO Radio 2, NPO Radio 5 en Sky Radio
GelijkBNR Nieuwsradio, E Power Radio, NPO Radio 4, Qmusic, Sublime en classicnl

Bekijk en vergelijk meer luistercijfers in het RadioFreak luistercijfer-dossier.

De luistercijfers zijn gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 8.388 respondenten van 10 jaar en ouder. De gemiddelde luistertijd is in deze periode 2 uur en 44 minuten per dag (vorige periode: 2 uur en 47 minuten). De gemiddelde luistertijd van de luisteraars is 4 uur en 27 minuten (vorige periode: 4 uur en 30 minuten).