NPO Radio 2 is de nieuwe marktleider. Dit blijkt uit de jongste luistercijfers over de periode september – oktober 2022. De publieke zender haalt Qmusic in en neemt zo het marktleiderschap over.

In vergelijking met de vorige periode weet Radio 2 marktaandeel te winnen, terwijl de nummers twee en drie, Qmusic en Radio 10, juist iets verliezen. In vergelijking met een jaar geleden blijven deze zenders stabiel en weet Radio 2 juist te groeien. Ook 3FM, Radio 1, Radio 5 en SLAM! winnen over één jaar; Radio 538 en Sky Radio leveren juist marktaandeel in.

Stationsep - okt
2022
aug - sep
2022
 sep - okt
2021
 
01.NPO Radio 212.2 %11.7 % 0.511.9 % 0.3
02.Qmusic12.0 %12.1 % 0.112.0 %=
03.Radio 1010.1 %10.2 % 0.110.1 %=
04.Radio 5388.3 %8.1 % 0.29.6 % 1.3
05.NPO Radio 18.3 %8.2 % 0.17.7 % 0.6
06.Sky Radio7.5 %7.9 % 0.48.7 % 1.2
07.NPO Radio 56.4 %6.7 % 0.36.0 % 0.4
08.Radio Veronica3.3 %3.5 % 0.23.0 % 0.3
09.100% NL2.8 %3.1 % 0.33.2 % 0.4
10.NPO 3FM2.6 %2.3 % 0.32.2 % 0.4
11.NPO Klassiek2.3 %2.2 % 0.12.4 % 0.1
12.SLAM!1.8 %1.6 % 0.21.3 % 0.5
13.KINK1.2 %1.2 %=1.0 % 0.2
14.BNR Nieuwsradio0.9 %0.7 % 0.20.6 % 0.3
15.Classic NL0.6 %0.6 %=0.7 % 0.1
16.Sublime0.6 %0.5 % 0.10.8 % 0.2
17.Radio Decibel0.2 %0.3 % 0.1 %
       
--.ORN Radio7.8 %8.2 % 0.48.2 % 0.4
--.Overige zenders6.5 %6.6 % 0.16.1 % 0.4
--.E Power Radio4.5 %4.3 % 0.24.5 %=

Stijgers BNR Nieuwsradio, E Power Radio, NPO 3FM, NPO Klassiek, NPO Radio 1, NPO Radio 2, Radio 538, SLAM! en Sublime
Dalers100% NL, NPO Radio 5, ORN Radio, Overige zenders, Qmusic, Radio 10, Radio Decibel, Radio Veronica en Sky Radio
GelijkClassic NL en KINK

Bekijk en vergelijk meer luistercijfers in het RadioFreak luistercijfer-dossier.

De luistercijfers zijn gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 8.552 respondenten van 10 jaar en ouder. De gemiddelde luistertijd is in deze periode 2 uur en 22 minuten per dag (vorige periode: 2 uur en 17 minuten) . De gemiddelde luistertijd van de luisteraars is 3 uur en 59 minuten (vorige periode: 4 uur en 0 minuten).