Home Hoe is het met? Hoe is het met Erwin Peters?

Hoe is het met Erwin Peters?

In ‘Hoe is het met?‘ interviewen we dj’s die niet meer op de landelijke radio te horen zijn, maar dat voorheen wel waren.

Wat doe je nu?
“Sinds eind 2014 ben ik radiocoach. Ik heb leuke opdrachten gehad bij Qmusic en NPO. Daarnaast coach ik bijvoorbeeld bij Radio 538 de dj’s Mark Labrand en Edwin Noorlander, een oud-collega van Radio Veronica en een presentator bij een regionale omroep. Diverse radiostijlen, maar allemaal passievolle mensen die zich maximaal willen ontwikkelen.”

Waarom ben je niet meer op de landelijke radio te horen?
“Eind oktober 2013 moesten een aantal mensen weg bij Radio Veronica, waaronder ik dus. Omdat ik met een goede regeling kon vertrekken heb ik een tijdje niks gedaan en dingen op me af laten komen.”

“Ik kwam vrij snel tot de conclusie dat ik de interactie met luisteraars het allermooiste aan radiomaken vond. Het kwartje viel toen ik me besefte dat die nieuwsgierigheid en betrokkenheid er altijd al was en onlosmakelijk verbonden zijn met wie ikzelf ben. Toen ben ik redelijk snel begonnen met een coachopleiding. Niet omdat ik geen radio meer wilde maken, maar omdat ik zag dat er nauwelijks mensen waren die radiomakers coachen op de essentie van radiomaken: op een authentieke manier een band met je luisteraars tot stand brengen.”

Wat was je mooiste radiomoment?
“Het mooiste moment was niet op de radio maar off-air. Ik maakte radio bij Keizerstad en ik had me voorgenomen om vóór mijn dertigste demo’s te sturen naar een paar landelijke radiostations. Ik wilde niet op mijn zeventigste terugkijken en denken: ‘had ik het maar geprobeerd’. Ik gaf mezelf weinig kans. Tot ik gebeld werd door Stephan Koot, de programmaleider van Veronica FM.”

“Tussen mijn twee proefprogramma’s heb ik niet meer geslapen. Het tweede proefprogramma was op vrijdagavond. Toen werd het maandag. Ik hoorde niets. Dinsdag: Niks gehoord. Op woensdagmiddag hield ik het niet meer van de spanning en belde Saskia, de fantastische secretaresse van Stephan. Toen ik vroeg of er al iets bekend was zei ze: “Ooooh, Stephan is ontzettend druk en is het waarschijnlijk vergeten. Ik laat hem je zo wel terugbellen.” Dat duurde vijf minuten. Ik nam de telefoon op en hoorde Stephan met zijn frivole stem zeggen: “we moeten het maar eens over geld hebben”. Ik heb staan juichen en springen: landelijk radiomaken! Bij Veronica FM! Onvergetelijk. Nu ik het zo zeg, voel ik het weer.”

Is er een kans dat we je weer landelijk gaan horen?
“Wie weet? Ik vind het coachen ontzettend leuk. Het inleven in de persoon achter de dj, een persoonlijk plan maken, begeleiden, obstakels beslechten, inspireren en geïnspireerd raken en hoorbaar resultaat boeken geeft een enorme voldoening. Ik heb me natuurlijk afgevraagd of een radiocoach wel zelf radio moet willen maken. Omdat ik voornamelijk coach op “authenticiteit” zie ik geen problemen. Een combifunctie lijkt me fantastisch. Bel me maar ;-)”

Naar welke dj en/of station luister je nu graag?
“Allereerst natuurlijk naar de talenten die ik coach. Dat zijn mensen waarin ik geloof en waar de betrokkenheid zich niet beperkt tot “een coachingsessie”.”

“Waar ik zelf graag naar luister zijn de dj’s die zichzelf durven te ontdekken, zichzelf durven te zijn en fouten durven te maken. Het zelfde geldt voor stations die risico’s willen nemen om hun eigen talenten te ontwikkelen. Mooi voorbeeld van die ‘durf’ vind ik Qmusic. Ik vind Mattie en Wietze bij Qmusic heel erg goed. Ze zijn daar als onbekenden in de ochtend neergezet met de opdracht: doe het maar. Ze hebben in de ochtend de kans en de tijd gekregen om iets op te bouwen. Ze klinken ‘echt’, ze klinken als mensen.”

Heeft de radio nog toekomst?
“Ja! In welke vorm dan ook. Als we ons tot op het bot gaan beseffen dat radio een manier is om mensen te bereiken en te verbinden en dat de essentie daarvan niet anders is dan wat ons in ons dagelijks leven raakt/ontroert/laat lachen/ergert/verbaast.”

“Radio is geen verzameling van doelgroepen, jingles, muziekonderzoeken, marketingstrategieën en dj’s. Net als intermenselijke communicatie dat niet is. Radio moet ‘gevoeld’ worden. Door de makers – in de meest brede zin – en door de mensen die luisteren. Als er geen authenticiteit te horen is, is een dj niets anders dan een conducteur die de stations omroept.”