De daling van de reclame-inkomsten bij de STER komt voor een heel belangrijk deel door de tegenvallende luistercijfers van NPO 3FM. Dat zegt directeur Frank Völmer van de reclameverkoper van de publieke omroep bij BNR.

“Afgelopen jaar hebben we 167 miljoen euro afgedragen, dat is ruim 30 miljoen minder dan gemiddeld. De tegenvallende luistercijfers van 3FM zijn verre weg de grootste reden van de daling van de inkomsten. Daarnaast is er een beweging van lineair kijken en luisteren naar digitaal. Dus als publieke omroep moet je zorgen dat je digitaal succesvol bent.”

Bezuinigingen

De lagere inkomsten zorgden ervoor dat er dit jaar bezuinigd moest worden op de publieke omroep. Die bezuinigingen vielen niet bij de radio.

De online-inkomsten van de STER zijn op dit moment slechts zes miljoen, terwijl de STER denkt dat er wel 50 tot 70 miljoen euro uit te halen valt.

Er gaan ook geluiden op om de STER helemaal af te schaffen. De directeur zei eerder al daar geen voorstander van te zijn.

Foto: Michiel Veenstra | NPO 3FM