Home Landelijke radio NPO 3FM Sieb Kroeske: “3FM in jaar tijd richting 6% marktaandeel”

Sieb Kroeske: “3FM in jaar tijd richting 6% marktaandeel”

Het moet voor NPO 3FM haalbaar zijn om over een jaar weer een marktaandeel van rond de 6% te hebben. Dat zegt Sieb Kroeske, docent Radio Management aan Hogeschool InHolland, in gesprek met RadioFreak.nl. Domien Verschuuren vertelde vrijdag op BNR dat een marktaandeel van 6% in september 2018 ‘een haalbaar doel’ is. Kroeske: “3FM kan binnen 1 á 1,5 jaar weer een marktaandeel van rond de 6% hebben, maar dan wel graag met rust, ruimte en onderscheidend vermogen.”

Sieb Kroeske

3FM gooide begin deze maand de programmering wederom op de schop. Frank van der Lende moest zijn middagshow inleveren en maakte plaats voor Mark van der Molen en Rámon Verkoeijen. “Ik vind het jammer dat Frank niet voldoende ruimte heeft gekregen om zich te profileren. Radio blijft vooral een kwestie van wennen en opbouwen. De tijd is te kort geweest”, aldus Kroeske.

Volgens de radiodocent was het beter geweest om op het middagslot ‘een meer innovatief programma’ neer te zetten. “Zeker wanneer 3FM zich profileert met nieuwe muziek is het beter om een ander programma neer te zetten dan het vele gebabbel dat veel andere zenders hebben op dat tijdstip.”

‘3FM stond stil’

3FM daalde de afgelopen jaren sterk in de luistercijfers. Had het station met Serious Request 2012 nog een marktaandeel van 12,1%, nu is dat aandeel gekelderd naar 4,8%. Na jaren toppen begon de zender stil te staan, aldus voormalig 3FM-dj’s Coen & Sander. Domien Verschuuren zei eerder dat 3FM geen langetermijnvisie had en ook dj’s als Gerard Ekdom en Giel Beelen merkten op dat de popzender lange tijd stilstond.

Kroeske: “3FM heeft een aantal jaar de wind mee gehad. Vooral met de aanpak van social media, waarmee zij ‘Social Radio’ op de kaart hebben gezet. Wereldwijd hebben andere stations die aanpak overgenomen. Dat was innovatief, deels baanbrekend voor radio. Dat blijft dan echter wel een kwestie van doorpakken en doorgaan, want anders word je op een gegeven moment aan alle kanten ingehaald.”

De stilstand in combinatie met het vertrek van belangrijke ‘anchorman’ waaronder Coen Swijnenberg, Sander Lantinga en later Gerard Ekdom zorgde volgens Kroeske voor nog een extra klap voor 3FM. Eén schuldige voor de achteruitgang bij de popzender is er volgens de radiodeskundige niet aan te wijzen. “Op 3FM zenden omroepen als BNNVARA, KRO-NCRV, AVROTROS en NTR uit en zij willen zich toch altijd toch nog enigszins blijven profileren als omroep, ondanks het feit dat ze op 3FM uitzenden. Dat zou één station, met één stem moeten zijn, maar in de praktijk komt er de nodige politiek bij kijken, vooral bij belangrijke beslissingen.”

De luistercijfers van 3FM in de afgelopen 17 jaar

Luistercijfers 2002-2014

Kroeske vergelijkt de luistercijfers van 2014 met die van 2002. “Ook toen had 3FM een marktaandeel van ruim 10%. Door ander beleid zakte de zender eerst naar 9% (zie 2003-2015) en een jaar later, in 2004, zakte de zender verder naar 6,5% (zie 2004-2016). Daarna stabiliseerde de zender en groeide weer rustig door. De situatie is nu niet helemaal gelijk, want door vertrek van veel dj’s is de trend verder doorgezakt.”

Volgens Kroeske kan met het huidige dj-team nu echter met rust gebouwd worden aan een hoger en beter marktaandeel. “Ik schat in dat met een jaar het marktaandeel ergens tussen de 5,3 en 5,8% kan liggen.”

Veranderingen

Zou 3FM failliet zijn geweest als het geen publieke, maar een commerciële radiozender was geweest? Kroeske: “Je kunt het ook anders stellen. Ik denk dat het dan niet zover was gekomen, omdat er dan eerder was gesproken met dj’s over contracten, programma’s en dat er ook veel minder was veranderd. ‘Never change a winning team’. Kijk maar hoe rustig en stabiel 538 zaken aanpakt en steeds een klein beetje beweegt en verandert.”

Vervolgens: “Maar bij een commercieel 3FM was er vrijwel zeker nooit een Serious Request ontwikkeld. Want de kosten zijn te groot voor een commercieel station. Dus laten we maar blij zijn dat 3FM een publieke zender is.”

Foto: NPO 3FM