Daniël Dekker stopt als eindredacteur en programmamaker bij AVROTROS. Hij maakt per september de overstap naar Omroep MAX. Na ruim 30 jaar TROS en later AVROTROS, wordt hij bij Omroep MAX eindverantwoordelijk voor de uitzendingen van NPO Radio 5. Ook gaat hij zich richten op de ontwikkeling en uitvoering van (live)evenementen van Omroep Max. Hij stopt met zijn programma’s op NPO Radio 2.

Daniël gaat voor Omroep Max ook een nieuw radioprogramma presenteren. Op welk tijdslot en per wanneer, dat wordt later bekend, meldt de omroep. De radiomaker stopt met de presentatie van ‘Muziekcafé’, elke zaterdag en zondag te horen op Radio 2.

Verleden met (AVRO)TROS

“Toen Jan Slagter mij benaderde dacht ik: dit is een unieke kans; de aanbieding om na dik 30 jaar weer in een nieuwe organisatie te mogen starten”, zegt Daniël. “Een organisatie die zich laat omschrijven als betrokken, energiek en met kwalitatieve, onderscheidende programma’s. Ik denk dat mijn kennis en ervaring daar goed op hun plek zijn.”

Daniël heeft een lange staat van dienst binnen TROS en later fusieomroep AVROTROS. Zo presenteerde hij van 1998 tot eind 2014 het radioprogramma ‘De Gouden Uren’, dagelijks te horen op Radio 2. Tegenwoordig is hij eindredacteur van de programma’s van AVROTROS op Radio 2, 3FM en Radio 5, hoofdredacteur van SterrenNL, en presenteert hij in het weekend zijn eigen programma op Radio 2.

“Ik ben heel dankbaar voor alle kansen die ik heb gekregen bij de TROS en later AVROTROS. Ik heb daar een fantastische tijd gehad”, aldus Daniël.

Kritiek

Omroep MAX-directeur Jan Slagter: “Ik ben ontzettend verheugd met de komst van Daniël Dekker. Muziek zit in zijn DNA. Ik heb hem mijn hele leven lang gevolgd, als luisteraar, maar ook als professioneel mediaman. Hij heeft een schat aan ervaring die wij goed kunnen gebruiken.”

Toch klonk er de afgelopen jaren ook weleens kritiek op Dekker. Zo lag hij in de clinch met Radio 5-dj Bart Kranenbarg, die zijn middagprogramma op vrijdag in moest leveren ten gunste van AVROTROS. Ook zou Daniël bij de fusie van TROS met de AVRO te veel het TROS-stempel op de organisatie hebben gedrukt, zo klonk de kritiek eerder.

Foto: Ruud Baan