Nachtradio is meer een taak voor de publieke omroep dan voor de commerciële radiozenders. Dat vindt Paul Römer, radiodirecteur bij de vier Talpa-zenders. “Als je echt talkradio wilt maken, dan past dat meer in de publieke sector. Je moet investeren, want je verdient er geen geld mee omdat er geen adverteerders zijn die ’s nachts willen adverteren. Het is meer een publieke functie”, zei Paul in het Mediaforum op NPO Radio 1.

Florent Luyckx, radiodirecteur bij PowNed, stelde afgelopen week dat nachtradio onder druk staat. Tijdens de coronapandemie schaalden commerciële zenders, zoals Radio 538, hun nachtprogrammering fors af. Paul benadrukt dat bij 538 alleen tussen twee en vier uur ’s nachts geen dj te horen is. “Bij Radio Veronica beginnen we ’s ochtends om vijf uur en de andere twee zenders (Radio 10 en Sky Radio, red.) zenden dan muziek uit.”

Paul verwacht niet dat nachtradio ooit nog interessant wordt voor commerciële zenders. “Het aantal mensen dat luistert is te klein voor grote adverteerders om interessant te zijn”, zei de Talpa-directeur, die wel het belang van nachtradio onderstreepte. “De nachtuurtjes zijn ideaal voor jong talent om het vak te leren en meters te maken.”

Foto: NTR