Radiostations willen graag dat we digitaal gaan luisteren omdat het dan mogelijk is om persoonlijke reclames te laten zien en horen. Via de analoge FM weet je niet wie er luistert, maar via DAB+ en internet weet je dat wel. Dat zei Talpa Radio-baas Menno Koningsberger bij BNR. Hij is onder andere de baas van Radio 538, Sky Radio, Radio Veronica en Radio 10.

“Er zijn al producten op de markt die DAB+ en internet combineren. Je luistert dan via DAB+ en krijgt via internet reclame. Die reclame is dan alleen voor jou interessant. Deze combinatie is de toekomst”, zo zegt Koningsberger. “We willen van massabereik naar massabereik én individueel bereik.”

Achter de schermen is Talpa nu al bezig om profielen van luisteraars op te slaan. “Als je weet wat een persoon aanklikt, wat die kijkt en luistert, dan kun je dat profiel steeds verder verrijken.” Talpa combineert daarvoor alles wat ze aanbieden. Dus ook de informatie van de tv- en internettak. “Aan de achterkant bij Talpa worden die profielen verrijkt om steeds meer op de persoon te kunnen targeten.”

Toestemming

Luisteraars moeten wel toestemming geven om persoonlijke voorkeuren op te slaan. Daarom moeten ze verleid worden. “We gaan speciale content op maat aanbieden. Zoals het weer op maat of verkeersinformatie op maat. Als je een vinkje daarvoor aanzet, geef je ook toestemming om gepersonaliseerde reclame weer te geven.”

Gisteren werd bekend dat er vooral nog naar de radio geluisterd wordt via FM. Internet volgt op afstand en DAB+ staat daarachter.