Qmusic is sinds gisteren de marktleider van Nederland. Als we inzoomen op de doelgroepen, dan zien we vooral de winst in de doelgroepen onder de 50 jaar. Ook opvallend is dat Q populairder is bij jongere vrouwen (20-34) en iets oudere mannen (35-49). RadioFreak is in het luistercijferdossier gedoken en zet alles op een rijtje.

Doelgroep 10-19

In de doelgroep 10-19 verliest NPO Radio 2 in totaal 5.1 procentpunt, terwijl Qmusic 3.5 procentpunt erbij krijgt. Ook Sky Radio en Radio 538 doen goede zaken in deze doelgroep.

Stationaug - sep
2021
aug - sep
2020
 aug - sep
2020
 
01.Qmusic21.4 %17.9 % 3.517.9 % 3.5
02.Sky Radio19.0 %15.8 % 3.215.8 % 3.2
03.Radio 53817.6 %16.5 % 1.116.5 % 1.1
04.Radio 106.5 %8.1 % 1.68.1 % 1.6
05.NPO Radio 25.0 %10.1 % 5.110.1 % 5.1

Doelgroep 20-34

Qmusic weet in de doelgroep 20-34 er in één jaar 2.8 procentpunt marktaandeel bij te krijgen en heeft bijna een kwart (24.9%) van de markt in deze doelgroep in handen. Radio 2 en Radio 538 leveren in deze doelgroep juist marktaandeel in.

Stationaug - sep
2021
aug - sep
2020
 aug - sep
2020
 
01.Qmusic24.9 %22.1 % 2.822.1 % 2.8
02.Radio 53813.7 %16.0 % 2.316.0 % 2.3
03.Sky Radio10.4 %10.9 % 0.510.9 % 0.5
04.Radio 108.4 %7.9 % 0.57.9 % 0.5
05.NPO Radio 27.6 %10.8 % 3.210.8 % 3.2

In deze doelgroep doen vooral de vrouwen het goed. In de doelgroep vrouwen 20-34 stijgt Q 5.3 procentpunt, naar een marktaandeel van 30.4 procent.

Doelgroep 35-49

In deze doelgroep is Qmusic de enige die in de top 5 er marktaandeel bij krijgt. De zender loopt 1.9 procentpunt uit.

Stationaug - sep
2021
aug - sep
2020
 aug - sep
2020
 
01.Qmusic17.7 %15.8 % 1.915.8 % 1.9
02.Radio 53815.0 %15.1 % 0.115.1 % 0.1
03.NPO Radio 213.8 %14.2 % 0.414.2 % 0.4
04.Radio 1010.9 %11.8 % 0.911.8 % 0.9
05.Sky Radio7.8 %7.8 %=7.8 %=

In deze doelgroep zijn het vooral de mannen waar Qmusic goede zaken doet, met een winst van 2.7 procentpunt.

Doelgroep 20-49

In de gecombineerde doelgroep 20-49 was Q al een tijdje marktleider, maar ook hier loopt de zender weer uit. Over een jaar gezien heeft de zender een winst van 2.4 procentpunt en komt uit op 20.7% marktaandeel. Radio 2 levert hier het meeste in en verliest 1.6 procentpunt.

Stationaug - sep
2021
aug - sep
2020
 aug - sep
2020
 
01.Qmusic20.7 %18.3 % 2.418.3 % 2.4
02.Radio 53814.5 %15.4 % 0.915.4 % 0.9
03.NPO Radio 211.2 %12.8 % 1.612.8 % 1.6
04.Radio 109.8 %10.3 % 0.510.3 % 0.5
05.Sky Radio8.9 %9.0 % 0.19.0 % 0.1

Doelgroep 50-64

Qmusic weet in deze doelgroep niet te winnen, maar ook hier is Radio 2 het marktleiderschap kwijt geraakt. Radio 10 is de publieke zender voorbijgegaan en loopt 3.2 procentpunt uit, ten opzichte van vorig jaar. De zender heeft nu een marktaandeel van 17.6 procent. Opvallend is dat SLAM! in deze doelgroep weet te stijgen van 0.4 naar 1 procent marktaandeel.

Stationaug - sep
2021
aug - sep
2020
 aug - sep
2020
 
01.Radio 1017.6 %14.4 % 3.214.4 % 3.2
02.NPO Radio 214.5 %16.8 % 2.316.8 % 2.3
03.Sky Radio8.5 %7.6 % 0.97.6 % 0.9
04.Qmusic8.3 %8.4 % 0.18.4 % 0.1
05.Radio 5387.5 %7.9 % 0.47.9 % 0.4

Doelgroep 65+

In de doelgroep 65+ is NPO Radio 1 marktleider. Zowel Radio 2, Radio 5 en Sky Radio weten hier marktaandeel te winnen.

Stationaug - sep
2021
aug - sep
2020
 aug - sep
2020
 
01.NPO Radio 117.1 %17.2 % 0.09999999999999817.2 % 0.099999999999998
02.NPO Radio 515.1 %12.6 % 2.512.6 % 2.5
03.NPO Radio 29.4 %7.6 % 1.87.6 % 1.8
04.Sky Radio6.8 %5.4 % 1.45.4 % 1.4
05.NPO Klassiek5.3 %6.0 % 0.76.0 % 0.7

Bekijk en vergelijk meer luistercijfers in het RadioFreak luistercijfer-dossier.

Foto: Qmusic | Joeri van Breukelen