De veiling van commerciële FM-frequenties kan weleens goed uitpakken voor NPO 3FM. Dat zegt audiodirecteur Jurre Bosman van de NPO tegen NU.nl. “De deelnemers moeten miljoenen betalen voor een plekje op de FM en moeten dat ook terugverdienen. Ze zullen dus wellicht meer naar het midden kruipen, meer hits gaan draaien en minder risico nemen in de programmering.”

De publieke zenders hoeven niet mee te doen met de veiling. Maar doordat er nu een FM-veiling voor de commerciële zenders komt en de concurrentie diep in de buidel moet tasten, kan 3FM volgens Bosman positief uitpakken. “Daar kan 3FM profijt van hebben met zijn unieke profiel.” Wat de NPO dan een goed marktaandeel vindt, wil hij niet zeggen. “Daar hang ik geen getal aan. We nemen de tijd.”

De audiodirecteur van de NPO vindt dat 3FM momenteel te slecht presteert. “Het marktaandeel is nu te klein voor wat de NPO beoogt.” De luistercijfers van de publieke popzender schommelen al een hele tijd rond de 1,5 procent. “Ik vind dat 3FM meer luisteraars verdient”, zegt Bosman. “Vorig jaar is de zender eigenlijk weer helemaal vanaf de grond af opgebouwd met nieuw talent en het ontdekken van nieuwe muziek als basis. Ik hoop dat we uiteindelijk gaan profiteren van onze nieuwe programmering.”

Foto: Michel Schnater | NPO