McDonald’s wint de titel radioadverteerder van het jaar. Dit is de uitslag van de RAB Radio Advertising Awards. SIRE heeft met #Doeslief de beste radiocampagne volgens de vakjury. De favoriet van de luisteraar is Koning Toto. Interpolis wint met de #IkRijvoorNL campagne op Qmusic de award voor beste branded content.

De jury vindt dat alle facetten van audio en radio op innovatieve wijze worden ingezet. “McDonald’s speelt goed in op de gebruiksmomenten en kan zo optimaal gebruikmaken van de mogelijkheden die radio biedt. McDonald’s is door haar toegankelijk een fijne gesprekspartner voor de radiobedrijven. Zij zijn een voorbeeld voor andere adverteerders.”

De vakjury is lovend over de #Doeslief campagne van SIRE: “Met krachtige commercials wordt veel impact gemaakt. Perfecte balans van woord, sound en audio waardoor de luisteraar getriggerd en geraakt wordt. Goed gebruik gemaakt van de kracht van radio door commercials uit te zenden op het moment dat het er toe doet, bijvoorbeeld de commercial over ritsen in het verkeer na het filenieuws en de commercial over geluidsoverlast in de avonduren.”

De publieksprijs ging met 21 procent van de stemmen naar Koning Toto. Interpolis is met #IkRijvoorNL de branded content case. Interpolis heeft een automodus app die je telefoon op ‘onbereikbaar’ zet tijdens de autorit. Om een stijging in app downloads én gebruik te realiseren, ontwikkelde Interpolis #IkRijVoorNL, een puntenspaarsysteem. Mattie Valk is ambassadeur van de campagne en gaat op zoek naar relevante verhalen van betrokkenen bij een verkeersongeval en besteedt daar aandacht aan in zijn ochtendshow op Qmusic. Videoreportages worden geplaatst op AD.nl in de video wall en aangejaagd door article previews op AD.nl en de social kanalen van Qmusic.

De jury heeft lovende woorden: “Aansprekende campagne, goed gebruik van emotie. Qmusic toont lef met deze gedurfde content in een nieuwe ochtendshow. Goed om op verschillende manieren en momenten in het jaar aandacht te vragen voor het onderwerp en zo bewustwording te creëren en gedrag te stimuleren.”

Vorig artikelRadio 2-actie ‘Jan Willem Zwemt Mee’ brengt ruim 25.000 euro op
Volgend artikelNOS: Strenge controles op illegaal verspreide radiobulletins