Het afgelopen jaar is er voor 170 miljoen euro aan radioreclame uitgezonden op de Nederlandse radio. Dit is 17 procent minder dan een jaar eerder. Dat heeft het Radio Advies Bureau (RAB) bekendgemaakt. De daling is volgens het bureau vooral te wijten aan de coronacrisis.

“Als gevolg van de pandemie komt vooral het eerste half jaar in de min, 31 procent minder inkomsten dan in 2019. Er is een snel en duidelijk herstel te zien in de tweede helft van het jaar met in het vierde kwartaal de bestedingen weer op het niveau van 2019.”

De totale spotomzet in 2020 bedraagt 160 miljoen euro, de non-spotreclamebestedingen zijn 10,5 miljoen euro. RAB ziet dat investering in audioreclame op digitale radiokanalen met 75 procent is gestegen.

Langere luistertijd

De luistertijd van de radioluisteraar steeg in 2020 met 14 minuten per dag naar 4 uur en 15 minuten. Het bereik van radio is stabiel met een weekbereik van ruim 13 miljoen en een gemiddeld dagbereik van 9,5 miljoen Nederlanders van 10 jaar en ouder.

Foto: RadioFreak