Home Landelijke radio Maandelijkse verkiezing beste radiocommercial door RAB

Maandelijkse verkiezing beste radiocommercial door RAB


Het Radio Advies Bureau (RAB) organiseert voortaan iedere maand een een verkiezing van de beste radiocommercial van de maand. De radiocommercial wordt door het publiek gekozen via een online onderzoek uitgevoerd door Intomart GfK. De maandwinnaar dingt mee naar de RAB Award Publieksprijs 2011 in september.

Een shortlist van acht commercials wordt door een jury (radiostations en RAB) samengesteld. De geselecteerde commercials worden aan een steekproef onder 200 respondenten voorgelegd. De respondenten krijgen in willekeurige volgorde de commercials te horen en kunnen na beluistering aangeven welke hun favoriete commercial is.

Voor januari is er al een winnaar. Pearl met de commercial rode ogen won met bijna 26 procent van alle stemmen. Tweede werd de 100% BOB commercial van Postbus 51 met 23 procent gevolgd door Toyota met de Duitse inruilweken uiting, deze kreeg veertien procent van de stemmen. "Opvallend is dat de jonge doelgroep (13-34 jaar) kiest voor de Postbus 51 als populairste commercial en dat het bij de vrouwen een close finish was tussen Pearle en Postbus 51", aldus RAB.