NPO Radio 2 blijft marktleider van de radiozenders. Dit blijkt uit de luistercijfers van februari – maart van het Nationaal Luister Onderzoek. Ondanks een klein verlies vergroot de zender de voorsprong op de nummer twee, Qmusic.

In vergelijking met een jaar geleden boekt Qmusic een winst van 1.5 procentpunt. Radio 2 verliest over een jaar juist 0.5 procentpunt, net als Radio 10. Een andere stijger is KINK; de zender gaat van 0.5 procent naar 0.8 procent marktaandeel. Ook NPO Radio 5 laat goede cijfers zien over een jaar met een winst van 0.7 procentpunt.

Stationfeb - mrt
2021
jan - feb
2021
 feb - mrt
2020
 
01.NPO Radio 212.8 %13.0 % 0.213.3 % 0.5
02.Qmusic10.9 %11.3 % 0.49.4 % 1.5
03.Radio 1010.2 %9.9 % 0.310.7 % 0.5
04.Radio 5389.4 %9.5 % 0.19.9 % 0.5
05.NPO Radio 18.2 %8.5 % 0.38.0 % 0.2
06.Sky Radio7.7 %7.6 % 0.17.9 % 0.2
07.NPO Radio 55.7 %6.0 % 0.35.0 % 0.7
08.Radio Veronica3.6 %3.5 % 0.13.5 % 0.1
09.100% NL3.0 %2.9 % 0.13.0 %=
10.NPO Klassiek2.6 %2.6 %=2.8 % 0.2
11.NPO 3FM2.2 %2.0 % 0.22.5 % 0.3
12.SLAM!1.3 %1.2 % 0.11.3 %=
13.Classic NL1.0 %1.1 % 0.11.2 % 0.2
14.KINK0.8 %0.8 %=0.5 % 0.3
15.Sublime0.7 %0.7 %=0.8 % 0.1
16.BNR Nieuwsradio0.7 %0.6 % 0.10.7 %=
       
--.ORN Radio8.7 %8.5 % 0.28.6 % 0.1
--.Overige zenders5.9 %5.7 % 0.25.8 % 0.1
--.E Power Radio4.7 %4.6 % 0.14.9 % 0.2

Stijgers 100% NL, BNR Nieuwsradio, E Power Radio, NPO 3FM, ORN Radio, Overige zenders, Radio 10, Radio Veronica, SLAM! en Sky Radio
DalersClassic NL, NPO Radio 1, NPO Radio 2, NPO Radio 5, Qmusic en Radio 538
GelijkKINK, NPO Klassiek en Sublime

Bekijk en vergelijk meer luistercijfers in het RadioFreak luistercijfer-dossier.

De rapportage is gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 8.542 respondenten van 10 jaar en ouder. De gemiddelde luistertijd is in deze periode 2 uur en 42 minuten per dag (vorige periode: 2 uur en 44 minuten). De gemiddelde luistertijd van de luisteraars is 4 uur en 20 minuten (vorige periode: 4 uur en 24 minuten).