Een geheel nieuw Glazen Huis met twee verdiepingen, een ‘stem’ die de dj’s aanwijzingen geeft, een event met bekende YouTubers, samenwerking met andere NPO-radiozenders, en tal van andere aanpassingen. Het heeft er volgens kenners voor gezorgd dat het ‘sprookje’ Serious Request niet als een nachtkaars uitgaat, mocht 3FM besluiten dat de 2017-editie definitief de laatste editie ooit was.

“3FM heeft leuke dingen gedaan om van deze editie nog een levendige versie te maken”, vindt Arjan Snijders, schrijver van het boek ’50 Jaar 3FM’ en initiator van de RadioRing. Ook radiodocent Sieb Kroeske prijst de vernieuwde opzet. “3FM heeft laten zien hoe veerkrachtig het is en daarmee dus ook Serious Request. Prachtig om te zien, te horen en te lezen hoe men op alle fronten dit weer heeft los weten te maken.”

Kroeske sprak eerder al zijn bewondering uit voor de aanpak en inzet van het 3FM-team. “Ook social media-matig is 3FM overweldigend en vooruitstrevend op mediagebied”, zei de radiodocent. Het uurtje radio met radio-dj’s van de zenders NPO Radio 1, Radio 2, Radio 4 en Radio 5 prijst Kroeske eveneens. “Dat was echt heel erg sterk. Het was mooie radio, chapeau voor iedereen die hier bij betrokken was.”

Nieuwe aanpak

Toch is het goed als 3FM voor de 2018-editie naar een compleet nieuwe aanpak gaat kijken, vinden zowel Snijders als Kroeske. “Serious Request hoort vooral bij het vorige 3FM en hoe die zender zichzelf opnieuw uitvond in 2004. Bij deze nieuwe herijking hoort een nieuw event”, aldus Snijders. “Als de afspraken voor 2017 niet al zo ver vooruit gemaakt waren, hadden ze dat misschien dit jaar al gedaan.”

Ook Kroeske is voor een vernieuwde aanpak. “Het is tijd voor een eigentijdse aanpassing, naar idee wat men ook in Vlaanderen en Wallonië heeft gedaan. Het goede doel wellicht dicht bij huis zoeken en tastbaarder maken.”

Snijders: “Ik verwacht dat we in 2018 een hele nieuwe eindejaarsactie gaan krijgen, met daarin een paar sterke en tijdloze elementen van het huidige Serious Request. Niet in de laatste plaats is dat veel geld ophalen voor mensen die het beter kunnen gebruiken dan wij. Dat kan nooit een slecht idee zijn.”

Rek uit Serious Request

3FM Serious Request 2017 in Apeldoorn leverde 5.026.144 euro op. Weliswaar een miljoenenbedrag, maar wel de laagste opbrengst sinds 2006. Volgens verschillende media een bevestiging van de rek die uit Serious Request zou zijn. Tijd voor vernieuwing, vinden dus ook de radiokenners. “Maar door de nieuwe opzet voor de 2017-editie is het sprookje Serious Request in ieder geval niet als een nachtkaarsje uitgegaan”, aldus Snijders.

> Lees alles over 3FM Serious Request in ons speciale dossier

Foto: Bullet-Ray | NPO 3FM