Koen van Huijgevoort maakte radio voor Kink FM, 3FM, RTL FM, CAZ!, 100% NL en Radio 10. Ook was hij één van de oprichters van Dolfijn FM op Curacao. In 2011 nam hij de serie ‘Masters of the Airwaves’ op waarin hij sprak met radiomakers.

Inmiddels houdt hij zich met zijn bedrijf Audiobook Factory bezig met luisterboeken maar wil ook het podcasten weer gaan oppakken. Tijd om te spreken met Koen van Huijgevoort in ‘Hoe is het met’.

Je maakte radio op veel verschillende zenders. Als je nu terugkijkt: wat was het mooiste tijdslot?
Ik heb bij verschillende landelijke zenders gezeten en daarvoor bij regionale en lokale zenders . Ik heb denk ik alle slots wel een keer gedaan (ook ‘s-nachts) en ze hadden allemaal hun mooie kanten.

Bij sommige zenders was het tijdslot hetzelfde, zoals bij 100%NL en RTL FM: 16:00 – 19:00. Ik vond dat het mooiste tijdslot, omdat mensen dan na een dag hard werken onderweg zijn naar huis en je met ze mee mag reizen. Daarnaast ben ik naast radioman een echte entrepreneur. Het slot 16:00-19:00 zorgde ervoor dat ik in de ochtend en vroege middag aan mijn business kon werken, en in de namiddag de show deed. Voor mij de ideale combinatie. Wel moet je dan je energiehuishouding goed in de gaten houden, aangezien je vanaf 16.00 uur volle bak moet geven.

Welk moment op de radio heeft het meest indruk op je gemaakt?
Er zijn er veel en heel verschillend. Zo herinner ik me (was rond mijn zestiende) dat de lokale omroep van Budel op zondagavond live op de radio bingo speelde. Je hoorde op de achtergrond de bingomachine suizen en de presentator nummertjes omroepen ‘pinneke, 1’, ‘opa, 90’. Ik weet de bijnamen nog steeds. En opeens ging dan de telefoon ‘we hebben een bellerrr!’ Vol spanning wachtte ik af of het bingo was. En dan was het ‘nee, vals alarm’, of er kwam een beller in de uitzending. Het was puur theater voor me.

Daarnaast herinner ik me talks van Evers of Jensen of musicdriven jocks als Labrand en Ruyer waardoor ik op de oprit in de auto bleef zitten omdat ik het af wilde luisteren.

Je zit nu in de luisterboeken met Audiobook Factory. Is dat heel anders dan radio?
Radio zoals het in Hilversum wordt gemaakt is live. Wat je hoort wordt op dat moment door iemand gemaakt, wat heel gaaf is. Luisterboeken worden in onze studio geproduceerd en daarna gedistribueerd. Je beluistert ze niet live maar on-demand. Beiden spreken je verbeelding aan, maar de een is tijd en plaats afhankelijk, terwijl de andere altijd en overal kan worden gebruikt.

Ik geloof sterk in de opmars van ‘Voice’ en on-demand audio. Wij geven nu meer dan 150 luisterboeken uit en dit aantal groeit hard. Naast luisterboeken produceerde ik ook podcasts in opdracht, maar dat bedrijf heb ik onlangs verkocht. We gaan wel weer podcasts maken, maar niet meer voor derden. Het worden eigen producties, waardoor de content ons eigendom is en het dus kunnen exploiteren. Daarnaast bepalen we inhoud en kwaliteit.

Wat me stoorde aan de podcasts die we voor derden produceerden, is dat voor een groot deel van hen de lat laag ligt. In de VS zie je dat podcasts heel vaak van hoge kwaliteit zijn (audio en inhoud), en dat hosts, ook zonder radioachtergrond, snappen wat storytelling is en hoe je dat inzet. We starten dit jaar met drie nieuwe podcasts en bouwen dit dan gestaag uit.

In 2011 maakte je de DVD-box Masters of the Airwaves, komt er nog een vervolg?
Ik denk het niet. In 2016 had ik het idee om een documentaire te maken over de Nederlandse ochtendshows ‘I am the morning DJ’. Het was een geweldig moment in de geschiedenis van de Nederlandse radio: Edwin Evers bij 538; Gerard Ekdom bij Radio 2; Mattie en Wietze bij Q Music; Giel Beelen bij 3FM; Jeroen van Inkel op Radio Veronica. Maar ik kreeg het niet van de grond, helaas.

Patrick Kicken maakt nu video’s met radiomakers. Dat doet ie leuk. Daarnaast heb ik alle delen van Masters of the Airwaves als luisterboek op de markt gebracht. Je kunt ze beluisteren via Storytel.nl, de LuisterBieb of Managementboek.nl.

Je maakte ook radio op Curacao, verlang je nog wel eens naar het eiland?
Als je eenmaal het eilandvirus hebt dan raak je het nooit meer kwijt. Ik was in 2002 één van de oprichters van Dolfijn FM en ben, nadat ik het station verliet, nog geregeld terug geweest. Om in te vallen bijvoorbeeld, niet verkeerd met een studio op het strand. In 2012 ben ik een maand op Hawaii geweest en dat was voor mij het paradijs. Heb zelfs op het punt gestaan om te verhuizen naar het eiland van de VS, maar toen ontmoette ik mijn geweldige vrouw. En dus kijk ik nu gewoon naar foto’s van zonsondergangen op het strand. Maar wie weet…

Zit een vaste terugkeer op de landelijke radio er nog in?
Ik hoop het wel. Ik denk het wel. Alleen niet als muziekjock, die vorm van radio is voor mij een gepasseerd station. Ik hoef niet nog dertig keer Hotel California af te kondigen. Ik denk dat het meer in de richting van talkradio zal liggen.

En wat is landelijke radio over 2, 5 of 10 jaar? Zoals ik al zei geloof ik sterk in on-demand audio, zoals luisterboeken, podcasts en internetradio. We verschuiven naar digitaal. Connected cars. iPhone in je broekzak. Het aanbod van personalities en audio zal steeds groter worden. Je kiest precies dat wat jij wilt horen, op het moment dat jij het wilt horen. Mijn radiotoekomst zit ‘m in talk. Maar de distributie zal (voor het grootste deel) on-demand zijn. Een podcast is óók landelijk. Ik ken een Amerikaanse radiomaker die wekelijks 15 miljoen luisteraars bereikt door zijn show op 600 radiostations door heel de VS syndicated aan te bieden. Sinds een paar jaar worden deze radioshows ook gedistribueerd als podcast en bereikt hij via de podcast méér mensen dan via de FM. En voor radiomakers is het geweldig dat je met een podcast exact die show kunt maken die jij voor ogen hebt.

De serie Masters of the Airwaves is via storytel te beluisteren en dit kost je vandaag en morgen één euro voor 14 dagen.