De STER brengt Loeki vanavond eenmalig terug op tv. In het reclameblok vóór het NOS Journaal van Acht uur op NPO 1 is het pluchebeestje in een nooit eerder op tv uitgezonden video te zien. De STER wil daarmee sympathie uiten voor de petitie ‘Breng Loeki terug’ van het ochtendprogramma ‘Jan-Willem Start Op’ van NPO Radio 2.

Vorige week werd de Ster Gouden Loeki uitgereikt. Daarop besloten dj’s Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte een petitie te starten om Loeki terug te brengen op tv. Die petitie is inmiddels bijna 20.000 keer getekend. De STER beloofde daarop te praten over z’n terugkeer.

Voorlopig blijft het bij een eenmalige terugkeer. “Hierin spelen ook anno 2019 de kosten nog steeds een belangrijke rol”, aldus de reclameverkoper van de publieke omroep. “Als publieke organisatie moet STER hierin een zorgvuldige kosten-baten-afweging maken. Wel zal er intern verder worden gesproken over mogelijkheden om Loeki een plek te laten behouden. Bijvoorbeeld rondom de Ster Gouden Loeki reclameprijs, die dit jaar haar 25e editie ingaat.”

Loeki de Leeuw

Loeki werd in de jaren ’50 bedacht door filmproducent Joop Geesink. Vanaf 1972 zat hij in de reclameblokken van de STER op de publieke televisiezenders met korte filmpjes die vooral draaiden om zijn onhandigheid. Veel tekst had Loeki niet, maar zijn kreet ‘Asjemenou!’ werd al snel bekend.

Eind 2004 verdween hij van de televisie. “In die tijd werd alles nog met de hand gemaakt”, zegt een woordvoerder van STER. Iedere pop is met de hand in elkaar gezet. Daardoor waren de productiekosten heel hoog. Daarnaast vonden adverteerders het kinderachtig.”

Voor ieder filmpje van 4 seconden moesten honderd opnames van Loeki worden gemaakt en waren 11 mensen meer dan een dag bezig. Anderzijds speelden de gederfde inkomst mee voor de reclametijd die de Loeki-filmpjes in beslag namen.