Home Hoe is het met? Hoe is het met Jos Eggink?

Hoe is het met Jos Eggink?

In de rubriek ‘Hoe is het met?’ interviewen we dj’s die niet meer op de landelijke radio te horen zijn, maar dat voorheen wel waren. Deze week met: Jos Eggink.

Eggink startte zijn radiocarrière bij het regionale radiostation WILD FM, waar hij van 2007 tot en met 2010 werkzaam was. In het najaar van 2010 ging Eggink aan de slag bij Radio 538, waar hij in eerste instantie van maandag tot en met vrijdagnacht tussen 03:00 en 06:00 uur te horen was. Ook was hij de vaste vervanger van Mark Labrand, die destijds nog in het weekend presenteerde. Eggink maakte in september 2011 bekend weg te gaan bij Radio 538.

Wat doe je nu?
“Ik ben Content Manager bij Qmusic. In deze functie werk ik samen met de dj’s, radioproducers en online redacteuren aan radio- en videocontent die je op radio kunt horen en online kunt zien. Een nieuwe en spannende functie waarbij ik dus vooral bezig ben met vernieuwing op het gebied van radio en online. Ook werk ik mee aan ontwikkelingen op het gebied van bijvoorbeeld online, video, acties en reclame.”

Waarom ben je niet meer op de landelijke radio te horen?
“Ik ging weg bij 538 omdat ik een mooie kans kreeg om mijn carrière op een ander vlak te starten. Een moeilijke beslissing, omdat Radio 538 toen het station was waarvan ik altijd droomde.”

Wat was je mooiste radiomoment?
“Dan kies ik toch voor het moment dat Edwin Evers door slecht weer nét iets te laat was en ik het begin van zijn programma mocht doen met Niels en Rick. Ik kon het dromen, omdat ik er simpelweg mee was opgegroeid.”

Is er een kans dat we je weer landelijk gaan horen?
“Af en toe kriebelt het, maar ik vraag me af of het weer zo makkelijk op te pakken is. Daarnaast is er zoveel talent dat precies snapt hoe je nu radio maakt, dat ik de kans graag aan hen laat.”

Naar welke dj en/of station luister je nu graag?
“Qmusic. Niet alleen omdat ik er werk, maar vooral omdat Q de juiste muziekbalans heeft, de dj’s precies snappen wat het geven van positieve energie inhoudt en het station anders durft te zijn in programmering en marketing. Ook luister ik nog steeds graag naar Edwin Evers, Frank Dane en Rob Stenders. De meeste inspiratie haal ik uit het buitenland van stations als Capital FM en BBC Radio 1.”

Heeft de radio nog toekomst?
“Mensen zullen altijd behoefte hebben aan een (radio)merk dat ze gezelschap houdt of vermaakt zonder zelf te hoeven kiezen. Een merk dat meegaat in het ritme van je dag. Radio heeft dit alles in zich en heeft dus zeker nog toekomst wat mij betreft. De manier waarop we radio nu gebruiken heeft dat denk ik niet. De wereld verandert. Onder andere on demand audio en video bedreigen het luisteren van radio zoals wij het kennen, zeker onder jongere generaties. Zij gebruiken media heel anders: veel interactiever, veel meer tegelijk, veel meer gebaseerd op persoonlijke voorkeuren – skippen is het nieuwe zappen. Video is daarbij niet meer weg te denken, muziek luisteren doen veel mensen zelfs al op YouTube.”

“Door meer in ‘content’ in plaats van ‘items’ te denken, maken we inhoud voor veel meer dan radio alleen. Live via audio, om terug te kijken, in een blog of een vlog. Misschien zelfs als onderdeel van je eigen playlist. Concurrentie bestaat niet alleen meer tussen radiozenders, elke app is onze (toekomstige) concurrent. Laten we er samen voor zorgen dat mensen onze apps kiezen omdat we precies op het juiste moment die content brengen waar ze behoefte aan hebben.”