Directeur Erik de Zwart van Radio 538 help het Commissariaat voor de Media regelmatig met het opsporen van overtredingen van de reclameregels door 3FM. Dat meldt de Volkskrant. Erik de Zwart gaf 3FM al ‘een keer of vier vijf’aan. En dat doet hij gratis en voor niks.
Zo kaartte De Zwart de Marco Borsato-promotie aan waar de publieke popzender een boete van 200-duizend gulden voor kreeg. Daarnaast tipte hij het commissariaat over de Oasis-promotie en de ‘geef het kwartje van Kok terug’-actie van Stenders Vroeg (VARA) waarin benzinestation Tango wel erg vaak genoemd werd. Bovendien is De Zwart in beroep gegaan tegen een melding waarvoor hij ‘niet ontvankelijk’ werd verklaard.
Erik de Zwart zegt zijn concurrent aan te geven omdat hij niet tegen oneigenlijke concurrentie kan. ‘Ik let gewoon op, maar het is puur zakelijk en niet moralistisch’, aldus De Zwart.
Pikant detail is dat de directeur van het commerciële hitstation nooit zijn collega commerciële stations aangeeft. ‘Beetje flauw dat het commissariaat dat vertelt, eigenlijk. Het geeft aan dat ze zelf niet goed oplette’, aldus Erik de Zwart.