Home Landelijke radio “Er zal toch niet iets met het luisteronderzoek aan de hand zijn?”

“Er zal toch niet iets met het luisteronderzoek aan de hand zijn?”

Dat Radio 2 geen marktleider is geworden na de december maand wekt verbazing. “We zijn blij met de uitkomsten van het CLO. We zijn en blijven onbetwist marktleider ondanks het top ‘weet- ik-veel-duizend’ verhaal van vele zenders”, zegt Clement Postmus, directeur van Omroep Reclame Nederland (ORN), de reclameverkoper van de regionale omroepen. “De Ster zal, net als ORN, licht verbaasd zijn dat het onderzoek van CLO niet het super marktaandeelwinst aangeeft voor Radio 2 wat iedereen opnieuw had verwacht. Er zal toch niet iets met het CLO onderzoek aan de hand zijn?”

De publieke regionale omroepen zijn blij dat ze gezamelijk het hoogste marktaandeel haalden. “ORN Radio gaat het 13e jaar in als best beluisterde zender van Nederland.”

Radio 538 is ook blij met recente luistercijfers die Intomart GfK vandaag publiceerde. Met een marktaandeel van 10,8 procent heeft het radiostation ook in de maanden november en december de marktleiderspositie weten vast te houden, al bleef de zender Radio 2 maar nipt voor.

“Radio 538 is voor het eerst ook na de decembermaand de nummer 1 van Nederland. Daar we zijn natuurlijk heel erg trots op”, zegt Jan-Willem Brüggenwirth, algemeen directeur Radio 538. “De afgelopen jaren hebben andere stations met aanpassingen in programmering de decembermaand als traditie naar zich toe weten te trekken. Door te blijven doen waar we goed in zijn is 2008 voor Radio 538 erg goed begonnen.”

Dat Radio 2 geen marktleider is geworden, zorgt niet voor hangende koppen bij de NPO. “De publieke radio kent in december twee grote radio-evenementen: 3FM Serious Request, dat zich afspeelt in de vijf dagen voor kerst, en de Radio 2 Top 2000 van kerst tot Oud en Nieuw n. Beide evenementen trokken in december 2007 veel luisteraars. Dit resulteerde voor 3FM in de periode november/december in een luistertijdaandeel van 8,3 procent. In de 3FM doelgroep van 15 tot 34 jaar was dit maar liefst 19,7 procent, waarmee de zender nummer 1 in de doelgroep is geworden”, laat de organisatie weten.

“In de CLO meting van november/december zijn drie dagen van de Top 2000 opgenomen. Deze drie dagen Top 2000 droegen bij aan de indrukwekkende stijging van het Radio 2 luistertijdaandeel van 9,0 procent in september/oktober naar 10,7 procent in november/december. Ook in december 2008 programmeert de publieke radio beide evenementen.”