Dave Minneboo, programmadirecteur van Qmusic, vindt het ‘frustrerend’ dat radiozenders van de publieke omroep soms klagen dat er geen marketingbudget is. “Kijk eens hoeveel reclame ze op televisie maken voor Radio 2 en de Top 2000. Volgens mij hebben ze het grootste budget van de hele mediawereld”, zegt Dave tegen NU.nl.

De publieke zenders profiteren volgens Dave ook van de goede FM-dekking. “Ze zijn in tegenstelling tot de commerciële zenders in het hele land te ontvangen. 3FM valt overal te beluisteren, maar als je naar Limburg rijdt, ontvang je Qmusic al niet meer. Als je het zo bekijkt, kun je wel van oneerlijke concurrentie spreken.”

Marktleiderschap

Qmusic schopte het vorige week tot marktleider, door NPO Radio 2 voorbij te streven in de luistercijfers. Toch verwacht Dave dat hij het marktleiderschap binnenkort weer moet overdragen aan Radio 2 vanwege de Top 2000. “Dat heeft zo’n invloed op de luistercijfers. Daarna zullen wij wel weer flink in de buurt van Radio 2 komen.”

In 2019 werd JOE gelanceerd, het ‘zusterstation’ van Qmusic dat online te beluisteren is. Dave: “Op FM zal het lastig worden om er een zender bij te krijgen, maar er liggen plannen klaar om meer digitale zenders uit te rollen. Er komen drie nieuwe DAB+-kanalen, die zijn vooral geschikt voor in de auto. Daarmee gaan we ook een iets oudere doelgroep aanspreken.”

Foto: Qmusic

Vorig artikelSander Lantinga wil gedaalde luistercijfers ‘niet persoonlijk opvatten’
Volgend artikelEva Koreman bevallen van dochter: “Ze is geweldig”