De Bond van Adverteerders (BVA) is helemaal niet blij met het plan van de NPO om in de toekomst reclamevrij te worden. Het lost helemaal niets op, vinden ze. “Reclames garanderen een pluriforme, kwalitatieve publieke omroep. Het reclamevrij maken van de NPO heeft uitsluitend negatieve gevolgen voor de burger als kijker en belastingbetaler en de adverteerder.”

NPO-voorzitter Shula Rijxman zei tijdens haar nieuwjaarstoespraak dat ze samen met de politiek wil kijken of reclame weg kan van de publieke zenders. Ze wil beginnen bij de kinderprogrammering. BVA directeur Henriette van Swinderen vindt dat geen goed idee omdat adverteerders dan een interessante doelgroep gaan missen. Dan bedoelt ze vooral doelgroepen die minder goed via andere media kunnen worden bereikt zoals senioren en hoger opgeleiden.

Van Swinderen denkt niet dat de NPO zonder reclame beter wordt. “Kwaliteitsmedia als dagbladen zijn voor een groot deel afhankelijk van reclamegeld, maar redactioneel volledig onafhankelijk zonder inmenging van adverteerders. Juist redactionele onafhankelijkheid maakt een kwalitatief sterk content-aanbod mogelijk dat kijkers waarderen. BVA is van mening dat de NPO in haar huidige vorm een aantrekkelijk podium biedt voor adverteerders .”

In gesprek

De adverteerdersbond vindt dat het media-aanbod nu goed is. “Het is een duaal systeem met de marktwerking van commerciële omroepen in combinatie met een pluriforme, betaalbare en onafhankelijke publieke omroep.” De BVA zal in gesprek gaan met betrokkenen om deze kwaliteit te behouden.

Foto: Jan Willem van Hofwegen | NPO