De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) wil op termijn helemaal af van reclame. “Wat mij betreft gaan we in Hilversum en Den Haag kijken hoe we die financiële afhankelijkheid van reclame stapsgewijs kunnen afbouwen”, zei NPO-voorzitter Shula Rijxman tijdens haar nieuwjaarstoespraak.

Ze wil beginnen met de kinderprogrammering op tv. “Laten we eerst eens kijken of er compensatie kan komen voor reclamevrije kinderprogrammering en ga na of dit vervolgens ook op onze online platformen kan worden doorgevoerd. Als dit werkt en dit ook vanuit Den Haag blijvend kan worden gecompenseerd, kunnen we doorpakken.”

Ongeveer een vijfde van het budget van de publieke omroep bestaat uit reclame-inkomsten. “Willen we een publieke omroep zonder reclame, dan kost dat ongeveer per persoon 80 cent extra per maand.”

Overigens is het niet zo dat de publieke omroep de reclamegelden zelf krijgt. Inkomsten van de STER gaan naar het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. De politiek bepaalt uiteindelijk wat het budget van de publieke omroep wordt. Er is dus formeel geen directe koppeling tussen reclamegeld en de publieke omroep.

Ledenaantal

Rijxman wil ook dat ledenaantallen van omroepen minder belangrijk worden. “Maar er zijn nog te veel geluiden in de samenleving die nu niet of onvoldoende gehoord worden. Daarbij moeten we onderkennen dat het ledenaantal in de toekomst als fundament onder het bestel niet meer werkt. Geef de bestaande omroepen, en dus ook de aspirant-omroepen WNL, PowNed en Human, een erkenning, ongeacht het ledenaantal en verlos ze zo van de noodzaak om veel geld te steken in ledenwerfcampagnes.”

Daarnaast wil ze beter samenwerken met producenten, maatschappelijke organisaties, commerciële partijen en het publiek.

Foto: Jan Willem van Hofwegen | NPO