De sfeer bij NPO 3FM was vorig jaar erg slecht. Dat zei zendermanager Sharid Alles vanmiddag in ‘De Perstribune’ op NPO Radio 1. Sharid is nu bijna een jaar de baas over de publieke popzender. “Het eerste half jaar was erg zwaar. 3FM heeft een aantal jaren gehad dat er geen zendermanagers waren, of dat er interim-zendermanagers waren, en dat er vaste dj’s weg gegaan zijn. Alle kaarten waren geschud, maar er was niemand om het opnieuw in te delen. De organisatie was zoekende en de sfeer was niet goed.”

Het marktaandeel kelderde dramatisch. “Ik voelde heel duidelijk dat ik er weer een team van moest maken.” En dat betekende dat ze met veel mensen om tafel ging. “Ik moest zeggen: we zijn aan het bouwen. En dat was niet de meest ontspannende periode van m’n leven, want je zit in een verbouwing. Er raakten mensen geïrriteerd.”

“Ik heb heel erg op de sfeer gezeten. Dat iedereen blijer werd en meer vertrouwen kreeg.” Er mocht niet meer gemopperd worden, stelt Sharid. “Dat heb ik gedaan ja, maar er wordt af en toe nog wel gezeken.” Nu is de koers weer duidelijk, aldus de zendermanager. “We draaien alternatieve muziek voor een doelgroep die houdt van festivals, concerten en wil bij blijven bij wat er gebeurt in de wereld.”

Grootste talent

Sander Hoogendoorn is het grootste 3FM-talent, vindt de zendermanager. “Het is wel een beetje met het pistool op m’n hoofd, maar Sander doet nu een tijdje de ochtendshow. Ik ken hem al van vroeger, toen ik bij 3FM werkte. Het is een creatieve radiomaker en weet heel erg vanuit zichzelf radio te maken. Zonder dat het megalomaan of vervelend wordt.”

Serious Request

Rond het nieuwe 3FM Serious Request zijn fouten gemaakt, geeft Alles toe. “We hebben Serious Request helemaal omgegooid. We hebben iets nieuws bedacht: the Life Line. Als ik daar op terugkijk, denk ik: we hebben een mooie blauwdruk neergezet, maar ik wilde ook dat we veel te veel communiceerden in één keer. Dat is een fout geweest.”

Ze doelt daarbij onder andere op de drie goede doelen, de drie routes, de nieuwe gezichten en het nieuwe concept.

Targets

Sharid zei twee maanden geleden dat 3FM weer in marktaandeel moet groeien om impact te hebben. “Als we over twee jaar nog steeds op de 2,5 procent zitten, dan is het echt niet goed gegaan. Dan heb ik m’n eigen conclusies wel getrokken. Maar meer targets geef ik niet, want ik wil niet dat iedereen zo in m’n nek zit.”

Sharid had zich voorgenomen niet te veel van de luistercijfers aan te trekken. “Maar ja, ik vind het toch echt heel spannend elke keer.”

Niet meer welkom

Coen & Sander, Gerard Ekdom en Giel Beelen waren onderdeel van het succesvolle 3FM. Maar ze zijn nu niet meer welkom bij de zender. “Nee, er zit nu een ontzettend getalenteerde ploeg. Ik vind dat ze alle aandacht verdienen. En die moeten het weer opbouwen. Net zoals Giel, Gerard en Coen & Sander dat ooit moesten.”

Foto: NPO 3FM | Michel Schnater

>> RadioFreak is nu ook te vinden op LinkedIn.