Home Landelijke radio NPO Radio 2 Radio 2 aast niet op marktleiderschap

Radio 2 aast niet op marktleiderschap

Jan-Willem van Engelen, zendermanager bij NPO Radio 2, is er niet op uit om Radio 538 van de troon te stoten. In de meest recente luistercijfers staat Radio 2 stevig op de tweede positie van Nederland. “Als we met Radio 2 nummer één worden is dat zo, maar het is niet waarop we programmeren”, zegt Van Engelen in Het Parool.

Het gaat goed met Radio 2, ziet ook Van Engelen. Had de zender in oktober-november 2015 nog een marktaandeel van 8,6, twee jaar later is dat aandeel gestegen tot 11,1. “We voelen blijkbaar aan wat het publiek wil”, aldus Van Engelen. De gestegen cijfers zijn volgens hem het resultaat van veranderingen binnen de zender, ingezet onder Jurre Bosman die inmiddels directeur radio bij de NPO is.

Radio 2 uitbouwen

Van Engelen, sinds februari dit jaar zendermanager bij Radio 2, kreeg de opdracht om de positionering van Radio 2 verder uit te bouwen. “In het NPO-pakket is van oudsher Radio 1 de nieuwszender, 3FM de jongerenzender en Radio 2 de volwassenenzender. Radio 5 ligt daar nog boven als zender voor ouderen. Een tijd geleden is gesignaleerd dat 3FM, met 38 als gemiddelde leeftijd van de luisteraar, niet meer een echte jongerenzender was”, aldus Van Engelen.

Hij vervolgt: “De luisteraar van Radio 2 was 55+ geworden, wat eigenlijk de doelgroep van Radio 5 was. Jurre heeft de opdracht gekregen die scheve verhoudingen recht te trekken. Dj’s als Gerard Ekdom, Gijs Staverman, Ruud de Wild en Bart Arens kwamen naar de zender. Aan mij de taak dat in goede banen te leiden en ervoor te zorgen dat iedereen weet waar Radio 2 voor staat.”

NPO 3FM

Op de vraag of de groei van Radio 2 niet ten koste is gegaan van 3FM, antwoordt Van Engelen: “3FM moest zichzelf opnieuw uitvinden. Het is een doelgroep met een ander mediagebruik, dat is niet eenvoudig. Het zou vreemd zijn als je marktaandeel, nadat je afscheid hebt genomen van onder meer Coen & Sander en Gerard Ekdom, ineens tot grote hoogte stijgt. Het kost gewoon tijd. Radio is slow business.”

Het hele interview met Van Engelen is via deze link terug te lezen (betaald, via Blendle)

Foto: Michel Schnater | NPO