Home Landelijke radio Telegraaf Media Groep klaagt bij minister over publieke omroep

Telegraaf Media Groep klaagt bij minister over publieke omroep


De Telegraaf Media Groep heeft een brandbrief gestuurd aan media-minister Van Bijsterveldt. Daarin klaagt het moederbedrijf van onder andere De Telegraaf en de Sky Radio Group (Sky Radio, Radio Veronica, Classic FM, Hitradio) over de 'marktverstorende praktijken' van de met belastinggeld gefinancierde publieke omroepen.

TMG vindt dat de minister bij de presentatie van het mediabeleid van het kabinet Rutte eind deze week met een duidelijke omschrijving moet komen van de publieke taak en missie van de omroepen.

'Op dit moment lijkt er geen enkele rem te bestaan op activiteiten van de omroepen, die meer dan 2000 internetsites runnen', staat in de brief. Maar dat is niet helemaal waar. De NPO heeft nu al het beleid om het aantal websites fors te verminderen. Daarnaast wordt de afdeling Internetcoördinatie van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) opgeheven. Daarnaast moeten alle sites een directe relatie hebben met radio- of televisieprogramma's.

De 'ongebreidelde digitale expansie van de publieken' schaadt volgens TMG de pluriformiteit van het mediastelsel. 'De massale STER-exploitatie via deze nieuwe online kanalen legt structurele druk op de advertentietarieven en trekt bovendien direct inkomsten weg bij commerciële aanbieders', aldus TMG.

TMG wil ook dat de minister wat doet aan de ruzie over de programmagegevens, waarvan de uitgever vindt dat die gratis beschikbaar horen te zijn.