John de Mol wil Talpa Network binnen twee jaar verkopen aan een buitenlandse partij. Dat melden verschillende bronnen aan NU.nl. Volgens Talpa-baas Pim Schmitz klopt dat niet. Hij zegt juist dat het bedrijf na de mislukte fusie met RTL “minimaal drie jaar” zelfstandig wil doorgaan. “We willen voorlopig zelfstandig blijven. Dat kan voor drie jaar zijn, maar ook vijf. Daar zit geen einde aan.”

De Mol wordt over twee jaar 70 en dat zou volgens ingewijden het moment moeten zijn waarop hij het bedrijf kwijt wil zijn. De producent wil zijn bedrijf alleen verkopen aan een partij die zich richt op tv- en videocontent. Volgens de bronnen kan De Mols bedrijf na het mislukken van de fusie met RTL alleen in het buitenland terecht. In Nederland zijn er geen opties meer.

Viaplay zou een van de gegadigden zijn. Onder Talpa Network vallen onder andere Radio 538, Sky Radio en Radio 10, maar ook SBS6 en tijdschrift Linda.

De fusie tussen RTL en Talpa werd in januari geblokkeerd door de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Volgens de toezichthouder zouden de twee bedrijven samen een te machtige positie op de Nederlandse reclamemarkt krijgen.